Mijn verhaal + Vraag over zwarte vlekjes

Author:
superhero
Posted:
do, 02/10/2005 - 10:36
Zoals zo velen ben ik ook 6 jaar lang niet naar de tandarts geweest uit angst(en). Eind vorig jaar eindelijk de stap over wonnen (dankzij veel hulp). Want ik ben pas 24 en hoop nog lang met mn eigen tanden te behouden. Wel in die 6 jaar de laatste paar jaar slecht gepoetst omdat naarmate m'n gebit achteruit was gegaan hoe meer pijn het deed als ik goed poetste. Afijn, gelukkig valt het nu achteraf, naar omstandigheden, mee. Er zijn 4 verstandkiezen getrokken, en een andere kies kan worden behouden dankzij vulling/kroon waarschijnlijk. De rest is gelukkig allemaal nog in redelijke staat en hoeft er naast die 4 verstandkiezen waarschijnlijk niets meer getrokken te worden (op een kies misschien nog na). Wel natuurlijk een heleboel gaatjes. :roll:

Ik heb nu totaal geen angst gelukkig meer..het is een hele vriendelijke tandarts en hij was totaal niet boos of zo iets toen ik na 6 jaar eens langskwam weer. Ik heb nu zo'n 5 behandelingen gehad en er staan er nog een stuk of 5 op schema.

Maar ik wel wel op een aantal boventanden zwarte vlekjes, waar ik op het forum al meer overgelezen heb, maar ik heb nog nooit een antwoord gevonden of dat verwijderd kan worden...Mijn tandarts zegt van wel door het weg te slijpen en daarna te op te vullen. De zwarte vlekjes zitten aan de bovenkant van de tand vlak aan het tandvlees. Ik erger me er vreselijk aan, maar gelukkig valt het niet zo op i.v.m. een grote bovenlip. Maar ik wil er het liefst zo snel mogelijk van af..
Roxanne

Hoi hoi!

super dat je weer terug bent gegaan naar de tandarts! super ook dat je maar relatief weinig dingen hoeft te doen!

over die zwarte randjes... dat zijn waarschijnlijk ooit beginnende gaatjes geweest, verkleurd, en omdat je nu weer goed poetst zijn de gaatjes opnieuw verkalkt ( dus gestopt. )

En wat je tandarts zegt over het wegslijpen en dan opnieuw opvullen is inderdaad de makkelijkste oplossing... je kan ook drastisch gaan voor facings ( schildjes ), maar ik zou het bij vulingen houden!

Groetjes Roxanne
do, 02/10/2005 - 15:24 Permalink
mondvol

Hallo

Ik was ook jaren geleden niet geweest en ik had ook van die lelijke zwarte plekjes op mijn boventanden net onder het tandvlees....
Heeft de tandarts afgelopen woensdag weggehaald....
Vraag me niet hoe ie het precies gedaan heeft, hij deed o.a. iets van een blauwe lamp in mijn mond, maar het is heel netjes geworden.... Petje af.
Op de rekening staat iets van etsen, dat is het geweest denk ik.
Ik kan gewoon weer breeduit lachen :D
zo, 02/20/2005 - 20:53 Permalink
load

Hoi,

Ik had ook een paar van die zwarte vlekjes. Ze zijn ook geslepen en gevuld. Mijn tandarts zei dat dit voornamelijk komt door verkeerd gebruik van zoete dranken. Bijv cola of andere dranken met suikers.
Als tip kreeg ik mee zoet momenten zowiezo te beperken tot max 7 per dag en als je een suikerhoudende drank drinkt dit zo snel mogelijk op te drinken en niet er een half uur over te doen.
do, 02/24/2005 - 00:40 Permalink
minique

Overigens: het gaat niet alleen om zoet, maar ook om zuur!!! Dus ook bijv. sinaasappelsap/appelsap etc. etc.
Als je er meer over wilt weten: gebruik de zoekfunctie van het forum maar eens en voer termen in als zuur, zuuraanval, eetmomenten, e.d.

:smt006 Monique
do, 02/24/2005 - 08:06 Permalink