Sterke tanden van binnenuit

Author:
Daveboers
Posted:
di, 04/05/2005 - 17:00
Nu heb ik van nature vrij zwakke tanden; ik poets 2x per dag met een electrische tandenborstel en een zeer bekwame soort tandpasta, spoelen met mondwater, tandenstokers, ik doe het allemaal, maar blijf toch last houden van gaatjes.

Nu hoor je vaak dat kinderen veel calcium binnen moeten krijgen voor sterke botten en tanden. Nu vroeg ik me af of dit ook geld voor volwassenen: als ik meer calcium slik, krijg ik dan sterkere tanden?

Nog een vraag: ik hoorde dat de mogelijkheid bestond om een soort 'lak laag' over je tanden heen te laten smeren, zodat ze compleet beschermd zijn tegen zuur aanvallen etc. Is dit mogelijk en hoe goed is die bescherming?
Rob-dent

Voor zover ik weet bestaat er niet zo'n alles en altijd beschermende laklaag, immers dan zouden we die standaard bij iedereen gebruiken. Je bedoeld denk ik een fluoride lak, die net als bijvoorbeeld gel, de tanden iets zou versterken.
Naast goed poetsen (je kan je eigen poets kwaliteiten eens controleren met een kleurtabletje...) is ook je voedingsgewoonte van belang. Gaatjes onstaan na een zuurstoot. De ph in je mond is normaal rond de 7. Door eten, en de verwekring van die voedingsstoffen door de bacterien, daalt de ph. Dat noemen we de zuurstoot. Als je continu de hele dag door eet, krijg je een heleboel stoten. En elk tussendoortje telt dan mee. Dus de drie maaltijden per dag, maar ook elk kopje koffie of thee, en ga zo maar door. Over het algemeen wordt geadviseerd om het aantal eet/drink momenten per dag te beperken tot 7 maximaal.
Mocht je bijvoorbeeld eens geen tijd hebben om elke keer na het eten te poetsen, zou je ook kunnen overwegen om na de maaltijd een suikervrij kauwgom te nemen. Daardoor vermeerderd je speekselvloed, en wordt de zuurstoot gebufferd.
di, 04/12/2005 - 10:13 Permalink
marjolyn

Ik poets mij ook helemaal gek ik floss en alles en gebruik zo`n tablet die je tanden roze kleurt als je niet goed gepoetst heb.. ik blijf altijd wel dat me tanden lichtroze zijn en mijn tong die blijft 2 dagen lang rood.

Ik heb vroeger ook nooit zo`n fluride behandeling gehad... heeft het nu ook invloed op mijn gebit?
di, 04/12/2005 - 16:41 Permalink
warie

Krijg je van alle dranken een zuurstoot? Ook van kruidenthee? Ik drink heel veel, de hele dag door, wat kun je dan het beste drinken, behalve water.?Ik drink veel kruidenthee, o.a. groene thee, dacht juist dat dat goed was.... :cry:
wo, 04/13/2005 - 00:15 Permalink
minique

Hieronder een lijstje dat ik DJ al eens op het forum heeft gezet. De dranken waar een ! voor staat, zit ook nog eens suiker in... Alles rond de 7 is uitstekend.

Water, 7.0
Thee, 7.1
Vruchtenthee, lager dan 6
Kruidenthee, lager dan 6
Melk, halfvol 6.8
Karnemelk, 4.4
Bier, pils 4.3
! Yoghurt, (drank)3.8
! Sportdrank, 3.4
Rode/witte wijn, 3.4
! Kindercola, 3.3
! Sinas, 3.3
! Sinaasappelsap, 3.2
! Up-dranken, 3.2
! Limonadesiroop, 3.0
! Cassis, 3.0
! Cola Light, 2.9
! Appelsap, 2.8
! Cola, 2.7
Maagsap, 2.0

:smt006 Monique
wo, 04/13/2005 - 06:17 Permalink
nienkeg

hoi monique

ik heb niet veel verstand van tanden maar des te meer van kruiden en ik denk niet dt je kunt zeggen dat alle kruidenthee per definitie een ph lager dan 6 heeft... er zijn zo veel kruiden, dat verschilt per kruid.

Verder om even terug te komen op de eerste vraag,
De meeste calcium uit koemelk producten kun je als volwassenen nauwelijks opnemen; om extra ca binnen te krijgen kun je bijvoorbeeld regelmatig brandnetels eten in de thee of in de soep; en groene groenten zijn ook een goeie.
Als je besluit om calcium in tabletvorm te nemen moet je altijd een combinatie van Ca en Magnesium nemen, anders ontstaan er tekorten en kun je oa spierkrampen krijgen.

succes ermee, groetjes nienke
za, 04/16/2005 - 16:42 Permalink