teruggetrokken tandvlees

Author:
nienkeg
Posted:
zo, 04/10/2005 - 13:21
Hoi

Vandaag merkte ik ineens dat het tandvlees rond mijn voorste twee ondertanden zich ver heeft teruggetrokken (het klinkt stom maar ik merkte dat niet eerder omdat ik er geen last van heb en ik thuis geen spiegel heb in de badkamer...)

Er is echt een heel stuk van de tand te zien, ook een stukje waar het zwart/grijs/donkerder is dan de rest van de tand...

Daaronder is het tandvlees onder de voorste 4, 5 tanden donkerrood, niet zoals bij een ontsteking maar echt, ja, donker... het is niet geirriteerd.

Ik heb een paar vragen:

- Is het zo dat eenmaal teruggetrokken tandvlees niet meer teruggroeit?
- Moet ik nu juist stevig poetsen om het tandvlees te masseren of juist zachtjes om de vrijgekomen tandgedeelten te ontzien?
- wat kan ik hieraan doen? (liefst natuurlijk, zoals bijv. spullen van Weleda)

Ik poets normaal, een keer per dag met natuurlijke tandpasta, en ik flos af en toe (eigenlijk te weinig :oops: )
Heeft iemand een antwoord?
alvast bedankt, groetjes nienke
Lieneke

Hoi

Ik heb een paar vragen:

- Is het zo dat eenmaal teruggetrokken tandvlees niet meer teruggroeit?
- Moet ik nu juist stevig poetsen om het tandvlees te masseren of juist zachtjes om de vrijgekomen tandgedeelten te ontzien?
- wat kan ik hieraan doen? (liefst natuurlijk, zoals bijv. spullen van Weleda)

- klopt
- absoluut niet hard poetsen maar juist overal met een voorzichtig met een zachte tandenborstel poetsen (zie http://www.poetstechnieken.nl)
- Elke dag met volle aandacht goed poetsen en dagelijks tussen te tanden schoonmaken en jouw tandsteen laten verwijderen.
zo, 04/10/2005 - 13:39 Permalink
Lieneke

Ligt eraan hoeveel er verloren is. Als het veel is dan kan het zijn dat jouw tanden en kiezen los gaan staan omdat er sprake is van parodontitis. Dus laat jouw tandvlees de eerst volgende controle heel goed nakijken op ontstekingen!
zo, 04/10/2005 - 14:25 Permalink
nienkeg

er is niet zoveel weg.
Ik smeer nu met smeerwortelzalf en dat behaalt op het eerste gezicht goede resultaten; het lijkt erop dat het toch weer terug aan het groeien is.
nienke
za, 04/16/2005 - 16:45 Permalink
nienkeg

hoi, een beetje laat...

Smeerwortel stimuleert de celgroei/cq aanmaak van epitheelweefsel... vandaar dat het ook helpt mijn tandvlees te herstellen...

Ik zit wel te denken om het nu in kleine hoeveelheid met vaseline te maken omdat bijenwas direct weg smelt in de mond...

meer over smeerwortel ea op http://www.kruiden.pagina.nl (onder andere)

groetjes nienke
do, 05/26/2005 - 14:29 Permalink