Ik ben een tijdje het forum aan het in de gaten aan het houden. Wat mij opvalt is dat er angsten komen vaak vanuit het verleden zijn gekomen en die een deuk in vertrouwen hebben opgelopen.
Ik mag mij erzelf ook onder scharen, maar ik heb de angst ondertussen omgezet in interesse. Angst is een verlamming voor jezelf en kijkt alleen maar achteruit in plaats van vooruit. Mijn ervaring is geweest dat ik uitdagingen gezocht heb. Ben ik tevreden met mijn gebit? Wat vind ik belangrijk daarin? Wat kan de tandarts daar voor een rol in spelen? Hoe gaan behandelingen? Kan ik met of zonder verdoving de behandeling ondergaan (ik had namelijk na een behandeling met verdoving altijd een verschrikkelijk gevoel)
enzovoort...
Sla ik nu wartaal uit of zijn er meerdere mensen die deze ervaring kunnen delen?
Alfred
Ik mag mij erzelf ook onder scharen, maar ik heb de angst ondertussen omgezet in interesse. Angst is een verlamming voor jezelf en kijkt alleen maar achteruit in plaats van vooruit. Mijn ervaring is geweest dat ik uitdagingen gezocht heb. Ben ik tevreden met mijn gebit? Wat vind ik belangrijk daarin? Wat kan de tandarts daar voor een rol in spelen? Hoe gaan behandelingen? Kan ik met of zonder verdoving de behandeling ondergaan (ik had namelijk na een behandeling met verdoving altijd een verschrikkelijk gevoel)
enzovoort...
Sla ik nu wartaal uit of zijn er meerdere mensen die deze ervaring kunnen delen?
Alfred
Volgens mij heb jij een hele goed manier gevonden om je angsten te overwinnen. Waarbij natuurlijk wel moet worden opgemerkt dat niet iedereen dat kan!
Ik probeer het zelf ook een beetje op die manier te benaderen. Dus: ik verdiep me in de behandelwijze en vraag alles. Op die manier vind ik het voor mezelf prettiger en weet ik wat er gebeurt.
Maar er zijn ook angstpatienten die hier niet aan moeten denken. Die willen niets weten en ook niets zien. Wat voor hen de makkelijkste manier is om zich over hun angst heen te zetten: tja, misschien is die er gewoon wel niet. En moet je toch heen, ondanks je angst en gaat het gewoon niet over.
Let wel: ik bedoel dit niet negatief, hoor. Ik weet zelf heel goed wat angst is!
Groetjes,
Joke
Maar wat Joke, ook al zegt: voor andere mensen hoeft het zo niet te werken en kan de wetenschap hoe het precies in zijn werk gaat juist tegenovergesteld werken.
Het kan ook veranderen naar mate je over je angst heen begint te raken.
:smt006 Monique
ik heb zelf een periode met straat en winkelvrees geleefd en dat heb ik overwonnen door te denken wat me kan overkomen als ik een stap zet. niets dus. als ik ergens midden in de rij ging zitten, brak mij het zweet uit. wat kan er gebeuren? niets dus. zo heb ik mij van die vrees afgeholpen.
kan je dat ook implementeren in een tandarts bezoek? je bent inderdaad machteloos als je in de stoel ligt. een behandeling kan gevoelig zijn, maar beter 2 minuten gevoelig dan een week lang nachten niet kunnen slapen van de kiespijn.
Niet naar het verleden kijken. Je kan dat sowieso niet veranderen.
Kijken naar de toekomst. Dat je je zeker en goed voelt, dat is belangrijk.
Niet makkelijk (ik spreek uit ervaring) maar later zal je je zoveel beter voelen...