hoe snel gaan tanden verplaatsen?

Author:
joek
Posted:
wo, 04/20/2005 - 20:08
Ik heb een frame, omdat ik onder wat kiezen mis. De laatste kies is getrokken in juli vorig jaar, de anderen zijn al veel langer geleden.
Omdat het frame rust op een kroon op een wkb-kies die nog steeds pijnlijk is, kan ik het niet dragen.
Ik heb het nu drie weken. Ik probeer het af en toe wel in te doen, maar het doet zo'n zeer, dat ik het eigenlijk niet durf.
Nu is mijn vraag: hoe snel past het frame niet meer, omdat tanden en kiezen zich verplaatsen (omdat ze dus ruimte hebben door ontbrekende kiezen)?
Ik hoop dat ik even heb. Op zich wordt de kroon al iets minder gevoelig. Het plaatsen van de kroon en alle voorbereidingen heeft me wat dat betreft achterop gebracht.
Alvast bedankt voor het antwoord.
Groetjes,
Joke
Rob-dent

Hoi Joke,

et is een virj uitgebriede vraag die je gesteld hebt, maar ik zal proberen enkele punten ervan te bespreken.
Ten eerste, hoe lang geleden is de WKB en de kroon in de kies onder het frame gedaan? Als dat langer is dan drie weken, en ik neem aan van wel, is het volgens mij erg verstandig om ermee terug te gaan naar de tandarts. Het kan zijn dat het frame dat op de kies steunt, te hoog is, en daardoor een overbelasting van de kies gaat opleveren (wat pijnlijk kan zijn). Of er kan iets niet goed gegaan zijn bij de wortelkanaal behandeling, waardoor de ontsteking nog steeds aan wezig is, wat je nog steeds depijn geeft.
Ten tweede is het erg zonde van al je tijd, en geld dat je hebt geinvesteerd in het frame, wat je het nu niet draagt. Immers als je het frame toch niet draagt, had je het net zo goed niet kunnen laten maken. (klinkt als een dooddoener, maar klopt wel, toch?)

Jouw eigenlijke vraag is vrij sne lbeantwoord: je tanden en kiezen verplaatsen erg traag. Naar alle waarschijnlijkheid kun je gedurende langere tijd nog wel het frame goed in krijgen, zelfs als je het in de tussentijd nooit gedragen hebt.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt!
wo, 04/20/2005 - 20:22 Permalink
joek

Mijn ta zegt: tja, ik snap ook niet hoe het komt dat het zeer doet.
Op mijn (!) initiatief heeft een foto gemaakt. Daar was niets op te zien.
En ik heb het frame zo kort in gehad, daar kan het volgens mij niet van komen.
De kies zelf is gewoon nog gevoelig bij er tegenaan duwen. Dus voor de rest heb ik geen pijn er aan.
Maar dat frame duwt de kies opzij, omdat ik het nog niet zo goed kan plaatsen (kwestie van leren, lijkt me).
Ik ben in ieder geval blij dat ik het morgen al niet meer pas of zo.
En wat mijn ta betreft: ik weet het zelf eigenlijk ook niet meer.
Hij weet het niet, en ik zeker niet.
Dus ik sukkel maar door :cry:
Bedankt voor je antwoord.
Joke
wo, 04/20/2005 - 20:58 Permalink