weer wat met die brug...

Author:
princess
Posted:
vr, 04/29/2005 - 14:03
Hallo,

Na een wkb aan een van de pijlers van een brug rechtsonder was ik van de problemen af dacht ik... :-?

Maar nu heb ik weer last van de achterste pijler. Ik blijf met mijn tandenborstel achter een randje hangen, waar de kroon overgaat in het tandvlees. Ik kan met mijn nagel onder het randje van de kroon en poetsen is zeer pijnlijk en op het tandvlees drukken ook. Het lijkt mij dat de kroon over het tandvlees hangt, of niet meer goed aansluit.

Voordat ik de tandarts weer ga opbellen, weet iemand misschien raad? :(

Princess :smt005
Geke

Is het altijd als zo geweest dat daar een randje zat? of is dat iets van de laatste tijd. Het kan namelijk zo zijn dat er een stukje van je brug of een stukje van je kies af is gebroken, of dat de brug misschien zelfs een stukje losgekomen is aan die kant. Dat kan een spleetje veroorzaken. Hierin kunnen bacterien gaan zitten (plaque) en deze bacterien kunnen een ontsteking veroorzaken van het tandvlees, dat zou de pijn bij het drukken op je tandvlees kunnen zijn.

Als ik jou was zou ik het de tandarts laten zien, want op afstand kan ik niet goed beoordelen wat er aan de hand is. Maar ik denk wel dat er iets aan moet gebeuren, want zoals ik het hoor is dit niet goed voor je tandvlees.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, je kunt dus het beste een afspraak maken met je tandarts. Mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

Groetjes Geke :smt006
vr, 04/29/2005 - 19:28 Permalink
princess

Hoi Geke,

Nee, het betreft een brug van 5 jaar oud en heeft in die tijd probleemloos
gefunctioneerd. Deze problemen zijn van de laatste tijd en tegelijkertijd gekomen met de zenuwproblemen aan een van de pijlers.

De tandarts heeft er tbv het endo-onderzoek flink aan zitten hijsen etc.maar ik weet niet of dat een van de oorzaken kan zijn. Ik heb het wel aangekaart bij de tandarts tijdens het onderzoek voor de wkb, maar hij zei: hm, ja,volgens mij is het gewoon een botrandje..

Ik ga een afspraak maken. Maar jij denkt dus dat ik goede reden heb om een afspraak te maken bij de tandart?

groet, Princess
vr, 04/29/2005 - 19:37 Permalink
Geke

Ja, ik vind van wel, want zo te horen irriteert het in ieder geval je tandvlees behoorlijk en dat is iets wat niet goed is. Niet alleen aan je tanden kan schade ontstaan, maar ook aan je tandvlees. Het kan terugtrekken bijvoorbeeld en als er erge ontsteking ontstaat op die plaats kan er lokaal parodontitis ontstaan. Ik denk dat dat op deze site ook wel ergens uitgelegd staat. Maar in het kort komt het hier op neer: als je tandvlees erg ontstoken is kan er bot waarin je tand verankerd staat verdwijnen, door de ontsteking, met als gevolg dat de ontsteking van het tandvlees zich naar beneden verplaatst en er steeds meer bot verloren gaat. Op een gegeven moment zou de tand zelfs los kunnen komen te staan en dat wil je zeker niet. Vraag dus maar gewoon advies hierover aan je tandarts.

:smt006 Geke
vr, 04/29/2005 - 22:47 Permalink