Harde punt in kaakbot na trekken verstandskies

Author:
sAner
Posted:
zo, 05/15/2005 - 14:20
Hallo,

Ik heb zo'n twee maanden geleden mijn tweede verstandskies laten trekken bij de kaakchirurg. Ruim acht maanden geleden is mijn eerste verstandskies getrokken door dezelfde kaakchirurg en alles ging prima. De tweede ging er dus twee maanden geleden uit en ook dat ging redelijk goed. Beide verstandskiezen zijn uit mijn onderkaak getrokken en ik had ongeveer een weekje flinke last. Alles is nu dus achter de rug wat mijn onderkaak betreft .... maar ...

Nu voel ik opeens een harde punt (van kaakbot) aan de zijkant van mijn onderkaak, op de hoogte waar ooit mijn verstandskies zat. Aan de rechterkant (die kies is er twee maanden geleden uitgehaald) is het behoorlijk erg. De punt is zo hard en scherp dat het erop lijkt dat mijn tandvlees straks doorboord gaat worden. Aan de linkerkant (die kies is er acht maanden geleden uitgehaald) voel ik ook een harde punt, maar daar is het minder erg.

Vraag: is dit normaal of zou ik de kaakchirurg en/of tandarts moeten bellen? Complicatie is dat ik volgende week zondag op vakantie ga.

Alvast heel hartelijk bedankt voor de reacties!

Groet,
Pieter
sAner

Ik heb dit zelf ook wel eens meegemaakt. Het is waarschijnlijk een zogenaamd botkammetje. Een scherp puntje van je kaakbot, onstaan toen je kies eruit kwam. Het kan geen kwaad, of je lichaam werkt het puntje eruit. Kan een beetje irritant gevoel geven (aan je wang of tond net waar ie zit) en dan vlakt het vanzelf af. Of je gaat naar de kaakchirurg die het voor je doet.

Hallo Maja,

Hartelijk dank voor je geruststellende reactie. :) Ik heb namelijk de zoekfunctie van dit forum gebruikt en werd niet echt vrolijk met 1 van de gevonden threads. Daarin stond beschreven hoe iemand zijn kaakbot aan de zijkant doorgroeide omdat de kaak was gebroken tijdens het verwijderen van de verstandskies in de rechteronderkaak. De persoon in kwestie voelde het stuk bot doorkomen alsof er een tand doorkwam. Dat botpuntje moest worden weggeslepen door de tandarts en het bleef maar terugkomen. Vandaar mijn 'paniek'.

Nogmaals dank!

Groet,
Pieter
ma, 05/16/2005 - 12:28 Permalink
sAner

Kijk even aan hoe het gaat. gaat het irriteren dan even naar de kaakchirurg.

Nou ik heb met de tandarts en de afdeling kaakchirugie gebeld. De tandarts wilde me niet helpen (ondanks dat hij 3 weken geleden (toen had ik nog geen last) foto's heeft gemaakt van mijn kaken), omdat 'de nazorg bij degene thuishoort die de kies getrokken heeft'.

De secretaresse van de kaakchirurg vertelde me dat de kaakchirurg telefonisch niets zinnigs zou kunnen zeggen en het zou moeten zien. De eerste keer dat ik zou kunnen komen is echter pas volgende week dinsdag en a.s. zondag vertrek ik al naar Schotland (vakantie). Gaat dus niet lukken. :( Op mijn vraag of het een probleem is dat vaker voorkomt, kon ze ook al geen antwoord geven.

Ik blijf er toch een beetje een vervelend gevoel aan over houden. Maja heeft me al gezegd dat zij denkt dat het wel een vaker voorkomend probleem is, maar kunnen anderen dit bevestigen? Hoef ik me geen zorgen te maken? Misschien kan de digitale tandarts zelf mij gerust stellen?? Ik ben zo bang dat ik weer een groot en raar probleem heb met een groeiend kaakbot of iets dergelijks. :(

Alvast heel hartelijk dank!

Groet,
Pieter
do, 05/19/2005 - 11:41 Permalink
carabelli

Geen zorgen maken, zo'n scherp botrandje komt vaker voor en er is geen reden om hier iets aan te doen, anders dan dat iemand er echt last van heeft.

Mocht je er echt last van ondervinden (pijnlijk, snijdt in de wang oid), moet je even contact opnemen met degene die het element heeft getrokken.
Behandeling is simpel en bestaat uit een kleine plaatselijke verdoving een kleine incisie waarna het randje afgevlakt wordt.
Genezing gaat heel snel omdat het relatief oppervlakkig is.

Ik hoop dat ik zo iets van je angst heb weg kunnen nemen.

Succes :smt006
do, 05/19/2005 - 12:03 Permalink
waarom

Neem opnieuw contact op met de kaakchirurg, niet na 1 telefoon in de hoek laten drukken.

Tijd om even te kijken is er bijna altijd te maken. Het minste wat hij/zij kan doen is even kijken/geruststellen. Zeker met het argument vakantie in het vooruitzicht.

Als een assistente te niet kan beoordelen, dan moet ze je ook een consult niet ontnemen.

Dus even aandringen!!!

Succes.

RG
do, 05/19/2005 - 12:07 Permalink
sAner

Geen zorgen maken, zo'n scherp botrandje komt vaker voor en er is geen reden om hier iets aan te doen, anders dan dat iemand er echt last van heeft.

Mocht je er echt last van ondervinden (pijnlijk, snijdt in de wang oid), moet je even contact opnemen met degene die het element heeft getrokken.
Behandeling is simpel en bestaat uit een kleine plaatselijke verdoving een kleine incisie waarna het randje afgevlakt wordt.
Genezing gaat heel snel omdat het relatief oppervlakkig is.

Ik hoop dat ik zo iets van je angst heb weg kunnen nemen.

Succes :smt006

Hallo en bedankt voor de snelle en rustgevende reactie! :)

Het heeft me zeker geholpen! Ik ga het gewoon afwachten en als het na mijn vakantie nog steeds gek aanvoelt, ga ik een afspraak maken met de kaakchirurg. Waar het mij om ging was dat er niet iets geks ging gebeuren; dat mijn kaakbot vergroeid ofzo of dat er dwars door mijn tandvlees bot gaat groeien. Ik weet het; ik haal altijd van alles in mijn hoofd. ;)

Bedankt!

Pieter

Ps-Waarom: Inderdaad; waarom neemt iemand de telefoon op als ze er toch niets zinnigs over kan zeggen! Bedankt voor de reactie!
do, 05/19/2005 - 18:39 Permalink
waarom

De gezondszorg (leverancier), moet in het algemeen zien, dat men een dienst aanbied, waarvoor patienten (lees klanten) voor betalen en daar hoort ook service bij.

Men zal vast vinden dat het en verkeerd vergelijk is, maar:
als ik 14 dagen voor mijn vakantie een flinke repasratie aan mijn auto heb laten doen en daar zit toch nog een raar geluid in, dan kan ik gewoon even langs komen om er even naar te laten kijken (gratis) en als er dan niets aan mankeert stellen ze me gerust.

Verder is bij mij bij het trekken van een verstandkies in het begin ook een scherp randje blijven staan (tandarts gaf wel aan even de vinger aan de pols houden) en is gewoon over gegaan.

Groeten,
RG
do, 05/19/2005 - 18:59 Permalink
Lara001

Bij mij zijn ook twee kiezen in de linkeronderkaak getrokken en daar waar vroeger de verstandskies heeft gezeten is een scherpe uitstulping van het botje. Inmiddels twee keer teruggeweest bij de tandarts ivm ontsteking, maar van het botbreukje blijft hij zeggen, dat het inderdaad even pijnlijk is maar dat dit vanzelf overgaat.... Volgende week gaan wij met vakantie (de zomervakantie hebben wij door ziekte moeten afbreken na 2 dagen) dus ik wil wel zeker zijn, want het is best pijnlijk. Heeft iemand nog ervaringen?
ma, 12/21/2009 - 15:11 Permalink