Welke vulling (goud of porselein)

Author:
l.mourits
Posted:
zo, 06/12/2005 - 16:20
Hoi,

Ik zit met een vraag waar ik graag ook een andere mening over hoor alvorens een besluit te nemen. Wat is er aan de hand?

Ik heb een redelijk groot aantal amalgaan-vullingen (minimaal 16, want alle kiezen zijn gevuld) waarvan de meeste al zo´n 15 jaar of ouder zijn. De laatste twee jaar zijn er reeds 2 vervangen aangezien ze versleten waren (randraakt los en nieuw gaatje onstaat er precies naast dan).

Nu ben ik recent bij een biologisch arts geweest en deze constateerde een waarschijnlijke kwik allergie en adviseerde mij in ieder geval bij vervanging na te denken over andere opties.

Aangezien ik nu wederom een vulling heb die vervangen moet worden (volgende week) heb ik dit met mijn tandarts besproken. Hij raad aan om goud of porselein te kiezen (in ieder geval geen composiet voor kauwvlakken vanwege de slijtage), maar verder had hij niet echt een voorkeur.

Nu ben ik wat aan het zoeken op het Internet en kom ik er achter dat zowel goud als porselein als erg duurzaam bekend staan, beide vrij duur (geen probleem, want verzekering dekt alles tot jaarlijks maximum van 1365 euro), maar verder eigenlijk weining verschillen. Het enige dat ik nog vond is wat onderzoek naar metaal vullingen (waaronder ook goud) m.b.t. opgewekte stroompjes (maar daar was niet veel over te vinden).

Ik ben dus op zoek naar ervaringen van mensen met gouden en/of porseleinen vullingen, en naar tandarts meningen over de verschillen in de twee opties.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Groetjes,
Leo