verplaatsing voortanden ivm verstandskies

Author:
wachtwoord
Posted:
wo, 06/15/2005 - 16:27
Hallo,

Ik heb gisteren mijn verstandskies rechtsonder uit de mond laten verwijderen (mn derde evrstandkies in totaal die evrwijdert is). Ik had hier namelijk problemen mee omdat het druk op mn tanden zetten en vooral de voortanden onderin zijn verplaatst cq. gedraaid. Als ik mijn kaken op elkaar doe drukken een aantal van die verplaatste voortanden ook tegen de achterkant van voortanden uit mijn bovenkaak aan (waardoor deze ook lichtelijk verschuiven).

Zal dit allemaal uit zichzelf herstellen na het verwijderen van de verstandskies? Voordat deze verstandkies doorkwam stond alles namelijk goed (ik heb bv ook nooit een beugel nodig gehad of iets dergelijks). Ik heb dus wel genoeg ruimte in mn mond.
Geke

Dat is inderdaad vervelend, maar het is niet zo dat als de verstandskiezen weg zijn, alles weer mooi terugverplaatst, ook als er genoeg ruimte is niet. Dit komt vooral doordat de kiezen die er nog zitten grote wortel hebben, die goed in het bot vergrendeld zitten en die verplaatsen niet makkelijk, je ondervoortanden hebben maar kleine wortels en verplaatsen makkelijker, daardoor staat het nu ook wat gedraaid en in elkaar geschoven. Waarschijnlijk is het nu wel stabiel, dus zullen waarschijnlijk je boventanden ook niet meer veel verplaatsen. Als je het echt heel erg storend vindt, kun je het beste advies hierover vragen aan je tandarts, hij of zij zou je eventueel naar de orthodontist kunnen doorsturen als dat nodig is.

Sorry voor dit teleurstellende antwoord.

:smt006 Geke
wo, 06/15/2005 - 17:25 Permalink
wachtwoord

dus zullen waarschijnlijk je boventanden ook niet meer veel verplaatsen.

Dat is dan iig wel goed nieuws :)
Ik hoop dat ik binnenkort mn kaken weer op elkaar kan doen zonder dat mn tanden tegen elkaar duwen.

Al met al bedankt voor het snelle duidelijke antwoord.
wo, 06/15/2005 - 18:08 Permalink