wortelpunt verwijderen + probleem

Author:
marrtyn
Posted:
zo, 07/17/2005 - 19:42
hallo allemaal,

zo'n 3 jaar geleden is bij mij een wortelpunt-verwijdering gedaan. Aanvankelijk leek alles goed, maar na een tijd ontstond er een bult onder mijn tandvlees boven de kies waarvan de wortelpunt was verwijderd. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot een fistel. Eerst dacht de tandards (2jr geleden) aan extractie van de kies, maar de fistel leek echter te verdwijnen. Nu is de fistel echter weer terug.

De fistel geeft nauwelijk pijn, behalve als ik er op druk of bij ruw kauwen.

Mijn vragen:
1. kan een fistel eerst verdwijnen en dan weer terugkomen?
2. moet de kies nu inderdaad zo snel mogelijk worden getrokken?
3. is zo'n fistel gevaarlijk voor de algemene lichamelijke gezondheid?

bedankt alvast!!
groeten,
marrtyn
Geke

Beste Martyn,

het is inderdaad zo dat een fistel soms kan verdwijnen, soms verschijnt hij dan weer op een andere plaats. Het is eigenlijk een soort afvoergangetje die zich gevormd heeft vanaf de ontsteking onder aan de kies naar buiten, dus in de mondholte. Als de fistel dicht gaat zitten of afvoer van de ontsteking minder wordt kan hij verdwijnen en kan zich een ander weggetje door het bot vormen, zodat de fistel op een andere plaats zo dicht mogelijk bij de ontsteking ontstaat. Er moet wel wat aan de ontsteking gedaan worden, zoals bijvoorbeeld de kies eruit trekken. Vaak als er een fistel zit veroorzaakt de kies geen pijnklachten, omdat de druk van de ontsteking af is, omdat het vocht via de fistel naar buiten wordt vervoerd. De kies hoeft er niet meteen uit, maar je moet er wel rekening mee houden dat hij ineens (vooral als het vocht niet meer via de fistel wordt afgevoerd) problemen kan gaan veroorzaken. Dus als je op vakantie gaat is het misschien verstandig om hem daarvoor eruit te laten halen. Verder is de fistel opzich niet schadelijk voor de algemene lichamelijke gezondheid, maar wel de ontsteking onder aan de kies. Er zitten behoorlijk wat bacterien, die niet opgeruimd kunnen worden door het lichaam. Voor je lichaam is het dus beter dat de oorzaak van deze ontsteking verwijderd wordt, dus de kies, zodat het allemaal weer tot rust kan komen.

Sterkte ermee, en mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
ma, 07/18/2005 - 13:56 Permalink
marrtyn

Bedant, Geke, dit is erg behulpzaam!

Ik had nog 3 vragen:

1. Sommige mensen zeggen dat het goed is om de fistel 'uit te drukken', dan gaat de druk van de ontsteking af en verwijder je schadelijke bacterien. Is dit inderdaad zo?

2. Kan er ook een beetje bloed bij het ontstekingsvocht zitten?

3. Kan de extractie gewoon bij de tandarts worden gedaan?

Bedankt,
Marrtyn
ma, 07/18/2005 - 22:34 Permalink
Geke

Ik denk zelf dat het niet echt veel zin heeft om een fistel uit te drukken, het vocht komt echt vanaf de plaats onder de wortel in het bot, en daar wordt beetje bij beetje het vocht via de fistel afgescheiden, dus uitdrukken van een oppervlakkige fistel heeft volgens mij niet zoveel zin. Er zou wat bloed bij het ontstekingsvocht kunnen zitten, maar dat duidt op beschadiging van een van de bloedvaatjes in de buurt of bij de fistel zelf, meestal zit er dan ook geen bloed bij. Heb je dat vaak dan? Of de kies bij de tandart getrokken kan worden kan ik verder geen uitspraak over doen, je kunt er het beste mee naar de tandarts gaan en hij of zij kan een rontgenfoto van de kies maken en op die foto kan de tandart beoordelen of hij of zij het zelf kan doen of niet. Soms zijn de wortels erg krom en haakt de kies zich vast in het bot, dan kan het erg lastig zijn om hem eruit te krijgen. De ene tandarts heeft ook meer ervaring met kiezen trekken dan de andere, dus dat kun je het beste door je tandarts laten beoordelen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, veel sterkte ermee!!

:smt006 Geke
di, 07/19/2005 - 08:31 Permalink
ellen25

hey,een tijdje geleden ook zo een soort vraag gesteld..
maar ik loop dus na al bijna 2mnden ook met een fistel aan voortand,tandarts zegt,kan geen kwaad,in september (behandeling angsttandarts)kijken we ernaar en even kijken of het lukt om erbij te komen,heb al een endo gehad,en anti-biotica
nu is het dus elke dag zo,of uitduwen,maar meestal loopt de pus er al vanzelf uit...maar als ik met tong op gehemelte druk,komt er altijd wel wat uit,door de druk,nu is mijn vraag,kan deze druk ook door werken op mijn oren?soms suizingen,en vooral als er vrij veel pus in de fistel zit???!!
di, 07/26/2005 - 12:24 Permalink