Tandsteen

Author:
Pieter3
Posted:
ma, 08/01/2005 - 12:55
Ik ga 2x per jaar naar de tandarts. Mijn tandarts haalt bij elke keer tandsteen weg. Of athans, dat zegt ie. Ook bij de rest van mijn familie (5 mensen).

Ik hoorde gister van mijn schoonbroer dat het bij hem zelden gedaan wordt, slechts eens in de zoveel jaar. Ook bij mijn collega wordt het zelfden gedaan.

Nou is mijn vraag of dit normaal is. Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat het gewoon geld klopperij is. Ik poets 4 keer op een dag en heb 0 gaatjes. Ik flos ook. Ik denk niet dat dit te maken heeft met tandsteen, maar toch. Ik begrijp dat tandsteen bij de ene persoon wat sneller komt dan bij de ander en dat het misschien ook met de hardheid van het water wat je drinkt te maken heeft. Ik woon in Arnhem en volgensmij is het water hier best zacht.

Kan iemand mij een antwoord geven? bvd.
vV

Nou, werkzaam zijnde in Arnhem kan ik mededelen dat de hardheid van het water niets te maken heeft met tandsteenvorming bij mijn patienten (helaas...).

Waarom gaat u ervan uit dat uw tandarts aan geldklopperij doet? Over de tandarts van uw schoonbroer hoor ik u niet, wellicht neemt die gewoon de tijd er niet voor netjes tandsteen weg te halen.... Elke medaille heeft zijn keerzijde.

Het merendeel van mijn patienten heeft dusdanig veel tandsteen dat ik echt ook elke 6 maanden moet weghalen. Daarnaast kom ik bij nieuwe patienten helaas vaak tegen dat vele jaren geen tandsteen is weggehaald, maar dat het er echt toch wel in ruime mate zit.

Tandsteenvorming kent vele oorzaken, een deel ervan individueel bepaald o.a. speekselsamenstelling/vorming. Leefgewoontes spelen ook een rol (roken o.a.). E.e.a. is dus niet zo zwart - wit te bepalen.
ma, 08/01/2005 - 13:03 Permalink