Hallo, :smt001
Wie weet eigenlijk hoe tandplak ontstaat?
En wat kun je dan het beste niet eten of drinken om tandplak
zoveel mogelijk weg te laten?
Ik heb namelijk nogal veel tandplak ik poets s'morgens s'middags en s'avonds.
Als ik dat niet doe dan vergaan mijn tanden van de plak.
Is dat dan een bacterie die gauw plak aan maaakt of wat?
:smt006
Wie weet eigenlijk hoe tandplak ontstaat?
En wat kun je dan het beste niet eten of drinken om tandplak
zoveel mogelijk weg te laten?
Ik heb namelijk nogal veel tandplak ik poets s'morgens s'middags en s'avonds.
Als ik dat niet doe dan vergaan mijn tanden van de plak.
Is dat dan een bacterie die gauw plak aan maaakt of wat?
:smt006
In 1 mg plak bevinden zich 100 miljoen bacterien
Tandplak ontstaat altijd na verloop van tijd op uw tanden en kiezen, ongeacht wat u eet of drinkt. Het eten of drinken van suikerhoudende producten kan wel de (meer) schadelijke zuurvormende bacterien bevoordelen.
Op een schoongeschuurde tand, zal vanuit het speeksel, binnen enkele minuten een eiwitlaagje neerslaan, dit laagje wordt pellicle genoemd.
Bacterien en lichaamseigen cellen kunnen zich aan deze laag en dus aan de tand vasthechten; in het begin is deze hechting heel los maar later bij het meer complex worden van de samenstelling van de plak, zal deze sterker worden. Ook wordt om de bacterien heen een matrix gevormd welke wel 25% van de ruimte kan innemen.
De samenstelling van de plak, zal naar mate de tijd verstijkt uit steeds meer verschillende soorten bacterien bestaan; deze samenstelling is echter van veel factoren afhankelijk en kan dus per individu verschillen.
Als vuistregel is wel te onthouden dat nieuwe plak de eerste 24 uur niet schadelijk is!
Belangrijk is het dus om de plak op tijd te verwijderen, hoewel 1 maal per etmaal poetsen theoretisch wel voldoende is, lukt het bijna niemand om alle plak te verwijderen en is minimaal tweemaal aan te raden (vergeet floss en stokers niet) Tevens kun je door meerdere malen te poetsen, ook meer fluoride toedienen wat ontkalking van je glazuur voorkomt/remt.
Dat er gedurende de nacht meer plak ontstaat is te verkaren uit het feit dat er minder speeksel wordt geproduceerd en ook wordt doorgeslikt waardoor er minder bacterien wegspoelen en eerder op de drogere gebitselementen neerslaan.
Met vriendelijke groet.