Help aub verschuivende tand na apex resectie

Author:
merewen
Posted:
do, 08/11/2005 - 17:04
Er is een week geleden een apex resectie aan mijn voortand uitgevoerd, na de behandeling zag ik al meteen dat de tand wat lager zat dan voorheen in vergelijking met de tand ernaast.
De tand is ook wat naar rechts opgeschoven, onder zijn buurman. Nu is het zo dat daar een soort rand door ontstaat, en de ene keer is die rand dikker dan de andere keer. Vooral 's ochtends lijkt de tand weer wat naar links geschoven te zijn, en aan het eind van de dag weer naar rechts.
Dit voel ik met mijn tong, ik durf niet aan de tand te gaan zitten.
Kan een tand eruitvallen na een apex?
Is het normaal dat een tand wat losser zit na apex?

Of ben ik een geval apart :-?
Geke

Over het algemeen zit een tand vast in het bot, maar het zou kunnen dat door de onsteking onder aan de tand veel bot is verdwenen. Als de apex goed gelukt is en er geen bacterien meer uit de tand lekken, kan de onsteking genezen en vormt zich weer nieuw bot onderaan de tand. Dan zou de tand weer vaster moeten zitten. Ik weet niet goed hoe de verdere situatie van de tand is, het kan zijn dat er ook door tandvleesontstekingen bot aan de bovenkant bij de tand verloren is gegaan, dat veroorzaakt ook dat hij losser staat. Voor ons is dat verder moeilijk te beoordelen, maar als je er erg onzeker over bent kun je het beste even contact opnemen met je tandarts, hij of zij kan dan meer duidelijkheid geven. Verder kun je het beste je tand een beetje ontlasten, zodat het goed kan genezen.

Veel sterkte ermee, en mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 08/12/2005 - 13:47 Permalink
merewen

Bedankt voor je antwoord Geke, de ontsteking is een half jaar geleden begonnen maar er ging nogal wat tijd overheen voor de tandarts erachter was wat de oorzaak was (geen paronditus maar een wortelpuntontsteking)
Het is voor mij als leek moeilijk in te schatten hoe snel een tand loslaat/vast groeit, maar je antwoord was een grote hulp :)
vr, 08/12/2005 - 19:30 Permalink