Voor mij gaat het ook beginnen!

Author:
ibrilman
Posted:
zo, 08/14/2005 - 19:26
Hallo, ik heb hier al een tijd niet meer gepost.
Ook ik heb ongelooflijke angst voor de tandarts, die angst beheerst mijn leven en mijn doen en laten.
Vaak krijg/kreeg ik last van depressies door die angsten en paniekaanvallen. Een paar maand geleden kon ik het niet meer aan en heb geinformeerd bij de afdeling Bijzondere Tandheelkunde bij ons in het ziekenhuis (Zwolle) hoelang de wachtlijst was. Mijn huisarts had me daar aangemeld maar toen kwam ik er door dat telefoontje achter dat de aanmelding daar nooit aangekomen was. Veel heen en weer gebeld en de dag erna was de fax binnen. Ik kreeg formulieren toegestuurd en moest er een persoonlijke brief bij sturen. Ik ben daar namelijk eerder behandeld dus dan kon ik misschien de wachtlijst overslaan omdat ze mijn dossier nog hebben. Het heeft me 6 weken gekost voor ik de formulieren daadwerkelijk durfde terug te sturen. Een week later, vorige week, kreeg ik een brief thuis. Ik durfde hem eerst niet eens open te maken, bang dat ik de volgende dag al zou moeten komen, of dat ik 'afgewezen' zou worden. Ik heb mijn moed verzameld, en er stond in dat ik 19 oktober mijn eerste afspraak heb voor een intakegesprek. De wachtlijst van 9 maanden is voor mij dus verkort tot 2 en een halve maand. Nu achteraf ben ik toch wat opgelucht, ik weet nu tenminste een datum en ik hoef niet meer onzeker te zijn als ik thuiskom: zouden ze gebeld hebben? (Ik schrok van elk nummer in de nummermelder dat ik niet kende!) Volgende week begin ik met een internet-therapie (F.A.T.T. = Fobie en Angst Turbo Therapie), de resultaten zijn heel goed, alles wordt vergoed door het ziekenfonds. Het is ook voor tandartsfobieën.

Ik ben alleen doodsbenauwd dat er niets meer aan te doen is. Dit houdt me al jaren elke dag bezig. Dit heb ik trouwens ook meermalen in de brief aan de tandarts geschreven.
Ingrid
Moon

Ingrid, ik vind je heel dapper!
Wat knap dat je deze stap hebt genomen. Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat. Heel veel sterkte!!!
zo, 08/14/2005 - 19:53 Permalink
alscho28

Hoi Ingrid,

Ik heb gezien dat je een christelijke tandarts zocht, waarom wil je dat? Maar als ik je mag bemoedigen, ga naar God toe met je problemen en de angsten en hij zal er voor je zijn. Hij helpt je door de strijd heen, en je mag weten dat de strijd niet voor niets zal zijn. Vertrouw op God en vraag hem of hij je rust mag geven en of hij je hand vasthoud. Vraag hem ook of hij je angst weg wil nemen aangezien angst verlammend is dus achteruitgang.

Heel veel suc6. Heb je vragen, meel me dan...
Alfred :smt006
ma, 08/15/2005 - 00:40 Permalink
ibrilman

Hoi Alfred,

mag ik vragen waar je dat las? Was dat in een oud bericht van mij?
Het is niet echt dat ik een christelijke tandarts zocht, maar waar ik vorig jaar ben geweest voor een intake (dat was een gewone tandartspraktijk), had ik gesprekken met hem, en hij bleek een christelijke tandarts te zijn. Net als dat ik ook christelijk ben. Dat scheelde een heel stuk, alleen bleek die man er ineens niet meer te werken dus dat ging niet door.

Ik kan nu dus over 2 maand terecht bij een angsttandarts.
Ik zal je mailen, want wat je schrijf bemoedigt me zeker. Ik wil er ook iets over kwijt wat ik zelf inmiddels gedaan heb, maar dat schrijf ik liever niet in het openbaar, ik weet niet wat anderen daarvan zullen zeggen. Bedankt in elk geval.
Groetjes Ingrid
ma, 08/15/2005 - 10:36 Permalink
alscho28

jah is goed joh,

ik vind het prima dat je mij dit meelt. geen probleem.

en dat je het moeilijk vind om daarover te praten kan ik me iets bij voorstellen. er zijn velen die er niets in zien.

ik wacht wel op een reactie

gr
alfred :smt006
ma, 08/15/2005 - 18:40 Permalink