slikproblemen met kunstgebit

Author:
llouise
Posted:
ma, 09/05/2005 - 02:05
Hallo,

Omdat ik een hersentumor heb gehad en aan mijn linkerzijde verlamd ben en niet meer zo goed kan slikken.
Mijn onderste kunstgebit ziit op kliksysteem, de bovenste is een losse kunstgebit.
Als ik eet blijft het eten plakken op de bovenste kunstgebit omdat ik niet goed kan slikken. Gevolg: kokhalzen, overgeven en ook niet meer met het gebit durven eten.
Bijzondere tandheelkunde van het ziekenhuis zegt goed je eten kauwen. Makkelijk gezegd, het gaat niet om het kauwen maar om het slikken. Ik durf nu niet meer te zeggen dat ik last heb, dus gebruik het gebit als ik naar buiten ga of als er bezoek is en niet meer voor het eten.
Mijn vraag is, is er een andere manier aanwezig zodat ik mijn eten een beetje beter kan wegslikken?

llouise
de digitale tandarts

Mijn medeleven met dit ongemak, helaas zal het niet makkelijk zijn om een oplossing te vinden.

In sommige gevallen is het mogelijk om de gehemelteplaat in te korten, zodat daar minder snel voedsel aan zal blijven plakken. Je moet echter wel beseffen dat een groot deel van de zuigwerking van het gehemelte afkomstig is, dus na inkorten zou de prothese losser kunnen gaan zitten.

Andere misschien meer voor de hand liggende tips zijn, de keuze van het voedsel (niet plakkerig) en mogelijk het van tevoren pureren van het voedsel zouden kunnen helpen.

Heel veel sterkte toegewenst!
ma, 09/05/2005 - 08:34 Permalink