Ik ben 45 jaar en had een afspraak bij dienst stomatologie in ziekenhuis om een plekje leukoplakie te laten nakijken. Er is niets erg aan de hand, ik moet alleen mijn wijsheidstand laten trekken die kwetsuur veroorzaakt. Ik vermelde de dokter dat ik af en toe knars met mijn tanden en dat dit een overbelasting geeft in twee tanden en in kaakgewricht. De dokter zei dat ik een bovenbeet heb en dat het gebrek aan stabiliteit reden is van klachten. Hij raadde me een osteotomie aan. Het is niet dat die overbeet erg groot is (enkele milimeter) en ik had niet verwacht dat de dokter me zo'n operatie zou aanbevelen. Ik verliet met heel wat vragen het ziekenhuis. Is een osteotomie nu echt nodig. Ergens las ik trouwen dat echte oorzaak van tandenknarsen nit echt geweten is. Ik weet me nu geen raad. Osteotomie is een grote ingreep. Kan ik die dokter wel geloven?
Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat je wat met dit antwoord kunt.
:smt006 Geke
Ik ben zeker niet van plan om zo'n ingrijpende operatie te ondergaan, zonder zekerheid te hebben over het resultaat. Ik begrijp eigenlijk niet goed hoe de dokter in ziekenhuis zo'n operatie aanbeveelt. Willen ze zoveel mogelijk operaties en inkomsten? Ik denk dat ik dit eens met mijn tandarts bespreek en probeer in toekomst minder te knarsen.
Nogmaals bedankt voor je antwoord,
Carl