onstekking boven je kies

Author:
stiene
Posted:
di, 09/27/2005 - 15:19
hallo..

gister is er bij een onstekking boven mijn kies geconstateerd.. ik sport veel en gister kreeg ik het advies om niet te gaan sporten met een onstekking omdat dat dodelijk kan zijn.. door dat er bacterie in je bloed komt en zo naar je hart kan stromen.. is dat waar?? en hoe gevaarlijk is het echt? ik wil zo snel mogelijk weer sporten dus ik vraag maar aan een deskundige..

alvast bedankt
groeten
Geke

Dat heb ik nog nooit echt gehoord dat dat kon. Want de bacterien in de ontsteking komen sowieso wat in aanraking met het bloed wat daar in de buurt van de ontsteking stroomt, maar ik heb zelf nog nooit gehoord dat sporten met een ontsteking dodelijk kan zijn. Wel dat het niet goed voor je is, omdat het ook invloed kan hebben in de rest van je lichaam. Veel mensen weten niet eens dat ze een ontsteking onder aan een kies hebben en komen er pas na een paar jaar mee bij de tandarts en zij sporten gewoon. Wel is het gevaarlijk als je een hartaandoening, bijvoorbeeld een lekkende hartklep of een kunsthartklep, om dan bloedige ingrepen te doen, zoals kiezen trekken. Omdat er dan veel bacterien in de bloedbaan kunnen komen, die in de buurt van die hartklep gaan samenklonteren en daar problemen en ontstekingen kunnen veroorzaken: Endocarditis. Maar mensen die dit hebben moeten dan ook antibiotica slikken voordat ze behandeld worden, dus voordat de kies getrokken wordt. Maar dat je niet mag sporten als je een ontsteking aan je wortel hebt, heb ik nog niet eerder gehoord. Misschien dat iemand anders op het forum hier iets meer over weet...

:smt006 Geke
di, 09/27/2005 - 18:24 Permalink