Mijn zoon (12) is verwezen naar de orthodontist vanwege een onderbeet. Men stelde voor eerst de bovenkaak te verbreden d.m.v. een soort klem en vervolgens de bovenkaak naar voren te halen d.m.v. een beugel. Nu vraag ik mij af: wat is eigenlijk het bezwaar van een onderbeet? Hij heeft twee mooie rijen tanden, nooit gaatjes gehad, en ziet er stoer uit met zijn 'mannelijke'onderkaak. Is het wel nodig daar zo'n behandeling op los te laten? Maar ja, als de orthodontist zoiets adviseert.... twijfel, twijfel......
Het is ook goed mogelijk dat in de groeispurt de onderkaak meer groeit dan uw de bovenkaak, de omgekeerde beet ('centenbak') verergerend. Andere redenen behalve de cosmetische, zouden een ongunstige belasting van de kaakgewrichten en minder kauwrendement, kunnen zijn.
Met vriendelijke groet.
ik ben 14 jaar en heb een beugel
vroeger werd er gezegd dat ik een beugel moest maar ik wist niet wat er mis was met m'n tanden.
mijn moeder besloot de beugel maar te nemen.
die bleken in een hoek te staan.
ik ben nu bijna van m'n beugel af en ben zooooo blij dat ik die beugel had, heb wel tegenslagen gehad maar dat is altijd en sla me er wel doorheen.
mijn gebit is nu echt heel mooi.
ik had "dracula hoektanden" en toen ze mijn onderbeugel eruit haalden hebben ze daar een stukje aangemaakt zodat die tanden er ook heel mooi uitzien.
ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
verder: zijn er meer mensen met "dracula-tanden"en hoe gaan jullie ermee om? ik word er soms mee gepest :(
groetjes :smt006