Beste tandarts,
Ik ben Hellen en ik ben chronisch ziek.
Mijn tandarts gaat mijn grijze vullingen vervangen door witte, daar heb ik nog een paar vragen over:
hoe kun je een gaatje onder een vulling krijgen? (volgens mijn tandarts lekken er vullingen)
composiet vullingen zijn witte vullingen?
composiet kankerverwekkend?
Ik heb gehoord dat na het vervangen van vullingen je moet ontgiften, mijn tandarts zegt hier niets over klopt dit?
hoelang gaan composietvullingen mee
composiet niet geschikt voor grote vullingen?
groetjes, Hellen Koning
Ik ben Hellen en ik ben chronisch ziek.
Mijn tandarts gaat mijn grijze vullingen vervangen door witte, daar heb ik nog een paar vragen over:
hoe kun je een gaatje onder een vulling krijgen? (volgens mijn tandarts lekken er vullingen)
composiet vullingen zijn witte vullingen?
composiet kankerverwekkend?
Ik heb gehoord dat na het vervangen van vullingen je moet ontgiften, mijn tandarts zegt hier niets over klopt dit?
hoelang gaan composietvullingen mee
composiet niet geschikt voor grote vullingen?
groetjes, Hellen Koning
http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?p=30441&highlight=#30441
Over een aantal vragen die je stelt is al een hoop geschreven op het forum. Met een juist gebruik van de zoekfunctie kun je een hele hoop vinden (vooral als je "zoeken naar alle woorden" slim gebruikt).
Vullingen kunnen bv gaan lekken als er wat tandbederf rond de rand plaatsvind, maar ik denk dat er wel meer redenen zijn. Vullingen en kronen (misschien muv die op implantaten) hebben een beperkte levensduur, 5 tot 8 jaar is normaal. Ze moeten dus na verloop van tijd worden vervangen. Een goede mondhygiene kan een heleboel schelen.
We hebben een regel op het forum dat we niet opnieuw willen beginnen aan de discussie over de giftigheid van amalgaam, denk daar aan bij het reageren in deze thread aub! Dat ik dat nu deels wel weer aansnijd is geen excuus weer te beginnen, uitzonderingen gelden alleen voor moderatoren van tandarts.nl en voor Geke.
Het toxische effect van amalgaam in het lichaam is iets waar de biologische tandheelkunde in gelooft, het grootste deel van de "reguliere" tandheelkunde niet. Je biologische tandarts ziet het amalgaam wellicht als een mogelijke oorzaak van de ME/cvs, daar waar de reguliere tandheelkunde dat doorgaans niet zo zal zien.
Het besluit van je biologische tandarts alle grijze vullingen te vervangen, waarvan je al aangaf dat het voor jou erg duur is, zal door vele reguliere tandartsen daarom niet als een goed besluit worden gezien. Er wordt namelijk toch weer tandweefsel weggenomen, dwz de vulling wordt weer groter, er kan goed enige tijd gevoeligheid optreden door uitzetten en krimpen van de witte vulling, er is denk altijd een kans op breuk en/of andere complicaties. Geen ingreep is zonder risico, dit ook niet. Als je gelooft dat amalgaam schadelijk is dan is vervanging een rationeel besluit, als je daar niet in gelooft is vervanging alleen rationeel als de vullingen om een andere reden vervangen moeten worden, zoals bv lekkage.
Een soortgelijk iets geldt voor het "ontgiften", dit is vooral rationeel als je gelooft dat je last hebt van die vergiftiging. De biologische tandheelkunde wil over het algemeen eerst de amalgaamvullingen vervangen voordat ze ontgifting gaan overwegen volgens mij.
Volgens mij is het niet meer zo dat de grootte van de vulling een probleem vormt bij composiet.
witte vullingen
Het gaat mij ook niet om de giftigheid van amalgaam enzo dus daar hebben we het bij deze ook niet meer over. de één denkt van wel de ander denkt van niet.
Het zou mooi zijn als ik me er beter van zou voelen maar ik denk dat die dwarsliggende verstandkies me meer ziek maakt.En misschien dat ik daardoor aangezichtspijn heb en last van mn kaak, dat tweede weet ik eigenlijk niet of dat kan. Maar hij gaat gewoon niet ver open en dat doet heel veel pijn. na 1 gaatje vullen kan ik 3 weken bijna niets met mn kaak. dus dat is wel een groot probleem. ik snap het ook niet waar het van komt. misschien door mn beugel ofzo. ik moest toen een x happen bij de orthodontist en toen ging mn kaak op slot, ik stikte zowat want hij ging gewoon niet meer open en dat spul zat in mn mond. dat was het begin van de klachten.
ik heb wel iets aan je antwoord gehad. Ik ga alleen de vullingen laten vervangen die daadwerkelijk lekken.
Dit omdat ik niet op herhaling zit te wachten dat de gevulde kies afbreekt of erger en omdat ik al genoeg aan mn hoofd heb en als een blok ertegenop zie om naar de kaakchirurg te gaan. Niet vanwege de kies maar vanwege alles eromheen, mn kaak, het niet vol kunnen houden, extra pijn bovenop de pijn die ik al elke dag heb. dat maakt het moeilijk. Dus ik beperk het maar een beetje want als het aan de tandarts zelf ligt verbouwd ze mn hele mond geloof ik haha. En dat kan ik gewoon niet aan nu. En daarbij gaat mn hele uitkering er aan op.
groetjes,
Hellen Koning
Succes ermee en ik hoop dat je nog wat meer info krijgt, die ik niet zomaar klaar heb..