Is er nog wat aan toe doen?

Author:
Doriens
Posted:
ma, 10/17/2005 - 10:23
Hallo!

1x per jaar ga ik naar de tandarts en 2x per jaar naar de mondhygienist omdat ik vroeger veel ontstoken tandvlees had en veel tandsteen. Door de bezoekjes aan de mondhygienist heb ik dat allemaal onder controle! Ik heb 1 gaatje en ben 25. Nu is het wel zo dat mijn mondhygienist mij er steeds op attendeerd dat ik op moet gaan passen met frisdrank enzo want mijn glazuur wordt dunner..dus ik let daar nu wel wat op maar drink nog wel frisdrank (probeer het veel met een rietje te doen etc.). Stel dat dat glazuur echt een probleem wordt...is daar dan nog iets aan te doen dmv een behandeling ofzo? Bijvoorbeeld dat ze een laklaagje aanbrengen ofzo? Of is het meteen einde verhaal en zijn mijn tandjes dan afgeschreven??

Mijn dank is groot!

Gr. Dorien!
Geke

Door erosie kan het glazuur uiteindelijk op bepaalde plaatsen gaan verdwijnen. Dat kan door het blootliggen van het dentine/tandbeen gevoeligheid gaan geven. In het dentine zitten kleine kanaaltjes die signalen als warm/koud doorgeven aan de zenuw in de tand/kies. Als het glazuur er niet meer overheen zit, kan dit bij sommige personen meer gevoeligheid geven. Verder is dentine minder hard dan glazuur en daardoor ook kwetsbaarder, door frisdranken wordt dit ook deels opgelost en verdwijnt er meer van de tand/kies en wordt de gevoeligheid erger. Ook is het dentine vatbaarder voor gaatjes. Wat er, als het glazuur deels verdwijnt, aan gedaan wordt, is een laagje composiet (witte vulling) over de kies maken, waardoor de gevoeligheid minder wordt en de tand/kies beter beschermd is. Het nadeel is dat vullingen niet eeuwig meegaan en die op een zeker moment ook weer vervangen moeten worden. En er kunnen gaatjes onder ontstaan als er bacterien bij de rand van de vulling blijven zitten, dus ook niet de ideale oplossing. Glazuur zelf is altijd nog het beste. Het beste wat je kunt drinken is natuurlijk water, thee zonder suiker, koffie zonder suiker. Al het andere is eigenlijk slecht voor je tanden, een rietje helpt idd wel een beetje.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 10/21/2005 - 21:20 Permalink