Het is echt wel het ene probleem na het andere bij mij... :(
Ik zag daarnet in de spiegel een zwart stipje op één van mijn voorste tanden,aan de zijkant. Ik dacht dat er nog wat vuil zat maar kreeg het er niet af. Bij nader inzien blijkt er een klein stukje tand weg te zijn, het is een putje en dat putje is zwart. Heb met een tandenstoker gevoeld dat het een putje is op de zijkant van mijn tand.Ik veronderstel dat dit een gaatje is?
Maar ik ben wel bang nu, heb nog nooit een gaatje gehad in 1 van mijn voorste tanden, hoe gaan ze dan tewerk om dat te vullen? Die tanden zijn heel plat, begrijp niet hoe ze daar een gaatje kunnen vullen? En de verdoving gebeurt dan wellicht in het tandvlees boven die tand, dat moet toch pijnlijk zijn,nee? Ik heb alleszins al een afpraak bij de tandarts maar kan pas maandag gaan.
Kan iemand me vertellen hoe zo een gaatje gevuld wordt, hoe ze tewerk gaan bij zo een platte tand vooraan?
Ik zag daarnet in de spiegel een zwart stipje op één van mijn voorste tanden,aan de zijkant. Ik dacht dat er nog wat vuil zat maar kreeg het er niet af. Bij nader inzien blijkt er een klein stukje tand weg te zijn, het is een putje en dat putje is zwart. Heb met een tandenstoker gevoeld dat het een putje is op de zijkant van mijn tand.Ik veronderstel dat dit een gaatje is?
Maar ik ben wel bang nu, heb nog nooit een gaatje gehad in 1 van mijn voorste tanden, hoe gaan ze dan tewerk om dat te vullen? Die tanden zijn heel plat, begrijp niet hoe ze daar een gaatje kunnen vullen? En de verdoving gebeurt dan wellicht in het tandvlees boven die tand, dat moet toch pijnlijk zijn,nee? Ik heb alleszins al een afpraak bij de tandarts maar kan pas maandag gaan.
Kan iemand me vertellen hoe zo een gaatje gevuld wordt, hoe ze tewerk gaan bij zo een platte tand vooraan?
En ter info, het putje zit niet echt ver van mijn tandvlees bovenaan.
Maar ik ben nog maar 2 weken geleden bij de tandarts geweest en die heeft niets gezien? Kan me ook niet voorstellen dat dat zwart stipje er toen al zat want het zou me opgevallen zijn, het viel me daarnet ook direct op en zo heb ik gezien dat er een stukje van mijn tand was.
Wat ze eerst doen is het gaatje schoonmaken met de boor, en alles schoonmaken, en daarnaa vullen ze hem bijna netzoals hetzelfde als een kies, het verschil is alleen dat ze (misschien) gebruik maken van een doorzichtig plasticje, wat ze dan strak trekken om je tand heen, en het dan uitharden. Het overgebleven materieaal slijpen/boren ze dan weg, en als je het eens bent met de vulling ben je klaar.
Dat het gaatje zwart is, komt omdat het alle kleurstoffen kan opnemen, en de bacterien vrij spel hebben...
Geen zorgen maken, is helemaal niet nodig joh!
Groetjes Roxanne :smt006
Pas je op dat je je niet te bang maakt...?! Je bent de hele dag al bezig met die tand, en dus gaat het pijn doen... doe maar rustig aan, als het een klein gaatje is hoef je je nergens druk om te maken.
Ter info, heb op het plannetje gekeken, het is tand nr 12.
Verdorie, gaat mijn hele weekend nu toch niet door die tandpijn verpest worden, net nu mijn tandvleesontsteking wat beter is. :(
En is tandsteen nu normaal zwart of niet? :roll:
Wat ben ik toch iemand die kan panikeren! :oops: :oops: :oops:
Dat stukje dat weg was van mijn tand, was glazuur dat weg was, en dat zwart dat ik zag, dat heeft er altijd gezeten onder het glazuur, maar was nu dus zichtbaar geworden omdat het glazuur weg was, dat zwart stipje zou volgens de tandarts jaren gelezen het begin geweest zijn van een gaatje dat zich herstelt heeft en waarover zelf glazuur is heen gaan groeien, of zoiets. :roll: Hij heeft het wat uitgeboord en gevuld, zonder verdoving zelfs.
Met al mijn problemen van het afgelopen jaar ga ik natuurlijk veel sneller aan het ergste denken maar gelukkig is dit goed afgelopen, he he. :smt005 :smt006