Verstandskies, vieze smaak en wit spul uit de hechting

Author:
HFrik
Posted:
za, 11/05/2005 - 18:13
Hallo,

Afgelopen dinsdag (1 november) heb ik mijn verstandskies linksonder laten trekken. Van de kaakchirug heb ik brufen 600 gekregen tegen de pijn. Nu heb ik geen last van pijn maar wel een gevoelige kaak en nog een beetje gezwollen. Echter heb ik een vieze smaak in mijn mond, mijn speeksel is iets geel gekleurd en het stinkt. Ook is er al een klein deel van de hechting eruit en daar waar die zat is een klein gat waar een wit spul uit steekt. Verder probeer ik mijn tanden zo goed als mogelijk te poetsen en gebruik mondwater.

Wat is dat gat en moet ik me daar zorgen over maken? En kan ik wat doen aan die vieze smaak?

Groet, Hans.
Geke

Ik weet niet precies wat je bedoeld met dat gat, maar ik neem aan het gat waar de kies getrokken is. Je kies heeft altijd behoorlijk grote wortels. Boven kiezen vaak drie en onderkiezen vaak twee. Ik weet niet of je de kiezen gezien hebt, of mee hebt gekregen nadat ze getrokken zijn, maar op de plaats waar die grote wortels gezeten hebben zit nu een gat. Ik weet niet wat precies de reden was, waarom je verstandskies linksonder is getrokken, maar als er een abces zat kan de vieze smaak en de gelige kleur van het speeksel komen door eventueel pus of wondvocht wat nog uit het abces komt. Door het trekken van de kies is het abces open gegaan en zal het gaan genezen. Verder kan een wittig vliesje op de wond te maken hebben met de wondgenezing. Over het gat hoef je je geen zorgen te maken, dat groeit eigenlijk vanzelf weer dicht. Aan de smaak kun je behalve spoelen met ontsmettend mondspoelmiddel niet erg veel doen. Als je er erg veel last van hebt of last hebt van de wond kun je het beste contact opnemen met je tandarts. Het kan dan misschien nog even uitgespoeld worden met een monoject (speciaal spuitje daarvoor).

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het snel helemaal genezen is.

:smt006 Geke
di, 11/08/2005 - 20:04 Permalink