Pijnlijke ervaring boren onder "verdoving"

Author:
pijnboom
Posted:
di, 11/08/2005 - 20:44
Heden middag bij de tandarts geweest na 3 vorige bezoeken die bestonden uit foto's maken, doorverwijzing kaakchirurg voor nog grotere foto en daar weer de uitslag van.
Had namelijk een gevoelige kies bovenin (2e kies achter de hoektand) waar geen oorzaak voor te vinden was.
De tandarts had al wat giswerk gedaan, het kan je verstandkies zijn die pijn uitstraalt, het kan de kies achterin zijn waar een grote vulling inzit die misschien vervangen moet worden of zelfs een wortelkanaalbehandeling nodig heeft enz.
Deze tandarts heeft de praktijk overgenomen van mijn oude tandarts en dit was mijn 2e halfjaarlijksecontrole bij hem.
Hoe dan ook op mijn verzoek om eens wing bite (of bite wing) foto's te maken werd vervolg gegeven, resultaat, ik ziet iets in de 1e kies (zat al een hele tijd een zwart plekje waar ik hem al eerder op had gewezen).
Okee, hij wilde het openboren om te kijken wat hij zou aantreffen.
Vandaag dus geweest, hij adviseerde een verdoving voor het boren wat ik dan ook maar accepteerde, had dit echter nog nooit gedaan bij het boren voor een vulling.
Na de verdoving ging hij aan de slag maar ik heb zoveel pijn gehad bij het boren dat ik toch wel erg ben gaan twijfelen aan deze tandarts.
Mijn andere 4 vullingen die ik in de loop der jaren heb gekregen zijn allen zonder verdoving geboord en deze pijn was altijd dragelijk voor dat korte moment.
Nu met verdoving kreeg ik zoveel pijn dat ik me afvroeg hoe dit mogelijk was.
Kan iemand mij verklaren hoe ik het boren zo pijnlijk heb ervaren terwijl alles verdoofd was?
Ik zit er nu sterk aan te denken om een andere tandarts te zoeken na deze ervaring.
Geke

Het kan zijn dat de verdoving niet goed heeft gezeten. Heeft je tandarts ook nog extra bijverdoofd? Soms kan het ook zo zijn dat als weefsel erg ontstoken is, het moeilijker te verdoven is, omdat de zuurgraad in dat weefsel te hoog is en de verdoving er niet goed in door kan dringen. Ik weet niet of dat bij jou het geval was. Als dit die kies was die al gevoelig was, zou dit mogelijk de oorzaak kunnen zijn. Is deze kies gevoelig bij warm en koud? En blijft deze pijn lang aanwezig of doorzeuren? Dit is namelijk het teken van een zenuwontsteking, als de pijn snel weer verdwijnt kan het weer genezen en is vaak geen zenuwbehandeling nodig. Nu de tandarts het gaatje gevuld heeft zou de gevoeligheid weer moeten verminderen als de vulling tenminste niet te hoog is, want dan kunnen de klachten aanhouden of erger worden. Het kan ook pijnlijker zijn geweest omdat het gaatje dieper zat dan de vorige keer, dus veel dichter bij de zenuw en als de verdoving niet helemaal goed werkt kan dit erg pijnlijk zijn. Het hoeft dus niet altijd aan de tandarts te liggen. Maar als het echt heel erg pijnlijk is is het belangrijk om dat aan te geven, dan kan de tandarts nog wat bijverdoven, of hiernaar vragen als hij of zij het niet zelf voorsteld.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het in het vervolg beter gaat.

:smt006 Geke
wo, 11/09/2005 - 09:33 Permalink
pijnboom

Hoi Geke

Bedankt voor de reactie.
De kies die is gevuld is de kies voor degene waar ik het meeste last van had, de tandarts vermoed dat de pijn doortrok van de voorste naar de achterliggende kies.
Vandaag veel napijn gehad en maar paracetamol ingenomen, helpt in ieder geval iets.
De tandarts heeft tussen moment van verdoving en het boren ongeveerd 5 seconden gewacht.
Ik heb mijn hand opgestoken (moet je doen als het gevoelig word) maar hij boorde gewoon door, ik had echt het gevoel door het dak te gaan.
Hij is niet gestopt en heeft ook niet bijverdoofd, was het maar waar.
De verdoving heeft ongeveer van 17:20 uur tm 21:00 gewerkt en toen deed de linkerkant van mijn mond en lip weer mee.
Deze kies had nog geen vulling dus dat kon ook de oorzaak niet zijn.
Ontstekingen waren er ook niet want daar waren juist de foto's voor die de kaakchirurg heeft genomen, hij wilde zeker weten dat het niet onstoken was.
Kiezen zijn nog steeds erg gevoelig al is het iets minder dan in de ochtend, de witte vulling ziet er wel mooi uit maar ja dat mag ook wel na deze ervaring.
Ik vraag me af of deze nieuwe tandarts mijn vertrouwen nog heeft, zo een pijn bij het boren van een gaatje is in deze tijd echt niet meer nodig dacht ik zo.

Groeten,

Erwin
wo, 11/09/2005 - 20:47 Permalink
Geke

Dat is erg vervelend. Ik kan niet goed beoordelen waarom het niet goed is gegaan, maar ik hoop dat je in het vervolg niet meer van deze ervaringen zult hebben.

Heel veel sterkte ermee.

:smt006 Geke
vr, 11/11/2005 - 17:26 Permalink
dj

Als een tandarts zich niets aantrekt van een stopteken kan ik maar één advies geven: zoek een andere. Dien als je het kunt opbrengen etc een formele klacht bij de klachtencommissie in. Ik zou bij dit type misdraging de fase van "eerst eens een onderling gesprek" overslaan.
vr, 11/11/2005 - 17:34 Permalink
pijnboom

Geke en dj, dank voor de reactie en gelukkig gaat het nu een stuk beter.
Het is nog wel af en toe gevoelig maar de ergste klachten zijn inmiddels verdwenen, gelukkig maar.
dj, dank voor je tip en wij zijn inderdaad zover dat we een andere tandarts gaan zoeken.
Een formele klacht indienen zie ik niet zo zitten, als hij deze manier van werken altijd zo verricht gaan de mensen vanzelf wel op zoek naar een andere tandarts.
Het is overigens een 2e praktijk voor deze Belgische tandarts omdat hij in Belgie ook een praktijk heeft met 3 tandartsen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met pijn bij mijn vorige tandarts die ik toch vanaf mijn pakweg 5e tm 35 levenjaren heb gehad.
Ik had altijd een keurig gebit en als er eens iets moest gebeuren dan zonder pijn of in ieder geval te dragen.
Wij gaan nog steeds 2x per jaar en vanwege het goede onderhoud met weinig problemen.
Bang voor de tandarts ben ik door deze ervaring niet geworden (al ga ik liever naar de kapper) maar bij deze tandarts zie ik het niet meer zo zitten.
Als ik een andere tandarts heb gevonden of nog iets te melden heb horen jullie het wel.
zo, 11/13/2005 - 11:37 Permalink
Ludwig

Wat me opvalt, is dat je schrijft: hij begin te boren, vijf seconden na het verdoven.
Wel, dan is het ook niet verwonderlijk dat het pijn doet. Het duurt altijd toch enkele minuten voordat een verdoving werkt. Ik snap dan ook niet waarom die tandarts na vijf seconden al begon te boren. Dit is toch wel een grote onvoorzichtigheid en getuigt ook niet van professionaliteit; ookal niet omdat ie gewoon je stopteken negeerde. Als je dat in het verkeer doet, kunnen er grote ongelukken gebeuren en krijg je een fikse boete. Deze tandarts komt er dus weer goed vanaf...
di, 11/15/2005 - 18:29 Permalink