Wortelpuntbehandeling

Author:
chrisjuh
Posted:
wo, 11/16/2005 - 17:31
Hallo,

Er is hier al een keer een topic over geweest, maar wou er nog wat over vragen.

Ik heb al jaren lange ervaring met de tandarts en vandaar ook de angst erbij. Ik had vroeger geen glazuur op mijn tanden en heb erg vaak gaatjes. (en ik ben pas 19)
Nu heb ik een paar jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Normaal hebben mensen 3 kanaaltjes en ik heb er 4 en die wou juist niet verdoofd worden. Ik had al veel verdoving gehad, maar het hielp allemaal niet. Nu Heb ik al een hele tijd last van die kies. het tandvlees eromheen is altijd wel ontstoken. met kouwen heb ik zo nu en dan last. 2 Dagen geleden zijn mijn verstandskiezen weggesneden. Bij de onderste waar ook die kies vlakbij zit deed pijn bij het boren daarvan. hij duwde in de richting van die ene kies. dat was vrij pijnlijk.Nu krijg ik binnenkort een wortelpuntbehandeling. Ik wil heel graag weten wat het precies inhoudt. En of het pijn gaat doen ivm met dat ene kanaaltje. Ik zag ook dat dat kanaatlje niet gevuld was.
Het is een heel verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.

Groetjes Christel
Geke

Een wortelpuntbehandeling houdt in dat de wortel vanaf de onderkant dichtgemaakt wordt door de kaakchirurg. Hij of zij maakt een gaatje in je kaak en slijpt soms nog wat van de wortel af. Vervolgens wordt de onderkant met een vulling afgesloten. De pijn die je hebt nu zal waarschijnlijk komen doordat er op het moment een ontsteking onder aan deze kies zit. Omdat dat ene kanaaltje niet gevuld is, blijven daar bacterien in achter, die onder aan de kies voor een ontsteking zorgen. Als de wortel afgesloten is, is er de kans dat dit verdwijnt. Het blijft echter altijd lastig om een ongevuld kanaaltje af te sluiten op deze manier, omdat er soms in de wortel nog extra nog veel kleinere kanaaltjes lopen (accesorische kanaaltjes). Die soms alsnog voor ontsteking kunnen zorgen. Heeft de tandarts op een later tijdstip nog eens geprobeerd om dit kanaaltje te vullen? Want nu is dat zenuwtje hoogst waarschijnlijk afgestorven en is alleen de ontsteking onder de kies nog pijnlijk en in het kanaaltje zelf niet meer. Ik hoop dat je snel weer van de pijn af bent.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Sterkte ermee.

:smt006 Geke
wo, 11/16/2005 - 20:35 Permalink
chrisjuh

Ik weet niet precis of dat nog geprobeerd is om te vullen. Ben best vaak terug geweest.
Maar in ieder geval bedankt. :D
do, 11/17/2005 - 12:36 Permalink