parodontosebehandeling en daarna tandcosmetiek

Author:
lente
Posted:
vr, 11/18/2005 - 19:23
Ik ben een vrouw van 41 jaar en heb al sinds ik gewisseld heb scheve voortanden boven. Ik heb in mijn puberteit wel een beugel gehad, maar al mijn voortanden zijn volgens mij weer in hun oude stand gaan staan. Bovendien heb ikook last van parodontose. Dit ook al sinds mijn jeugd (ik was plm. 17 toen ik mijn eerste behandeling bij mijn tandarts hiervoor kreeg). Volgens mij zit dit in mijn familie, mijn moeder had het en mijn zusje heeft het ook. Mijn scheve voortanden zijn mij altijd een doorn in het oog geweest!!! Ze zijn ook nog eens groot (de twee middelste) en steken verder scheef naar voren dan de rest (net een konijn). Verder zijn ze wel gezond, maar door de parodontose is het tandvlees teruggetroken, dus lijken ze nog langer en dus groter. Mijn scheve tanden maken mij onzeker en ik ben me er altijd van bewust. Bovendien werk ik op een basisschool en kinderen zijn hard hoor!! Ik zie de mensen altijd naar mijn tanden kijken (volgens mijn man dénk ik dat alleen maar).
Vorig jaar heb ik de beslissing genomen om iets aan deze scheefstand te gaan doen. Mijn vorige tandarts stond hier niet open voor, maar nadat ik dit onderwerp voorzichtig aanroerde bij mijn nieuwe tandarts en deze hier heel enthousiast op reageerde en mij vertelde -en middels een studiemodel liet zien- dat er best wel wat aan te doen valt ben ik begonnen met mijn traject. Als eerste heb ik de mondhygiene aangepakt via de hygieniste. Deze heeft mij echter doorgestuurd naar een parodontologiepraktijk en hier ben ik nu onder behandeling, de eerste status is gemaakt en gezien de uitslagen weet ik haast wel zeker dat er flapopteraties aan vast zitten! Hoewel ik weet dat dit het beste is om te doen als ik een gezond, stabiel én mooi gebit wil krijgen, zie ik hier toch als een berg tegenop! Wie heeft hier ook ervaring mee en kan me iets meer vertellen hierover? Ik heb een bloedhekel aan injecties. Is het innemen van iets kalmerends vantevoren een optie of is het eigenlijk helemaal niet nodig om er zo tegenop te zien? Tja, en dan de cosmetische kant... Wie wil hier nog iets over vertellen, alhoewel er al wel heel veel informatie over staat in dit forum.
Ik ga er wel voor, maar zie er tegenop. Ik ben van nature een vrolijk mens dat graag lacht en wil dat gaan doen zonder een schaamtegevoel en onzekerheid over mijn gebit!!!
prinsesje

Hallo,

Ik ben een jongedame van 19 jaar en heb een soortgelijk probleem. Ikzelf heb ook paradontitis en heb inmiddels ook een flap-operatie achter de rug en dat maar liefst 4 keer! zonder de vijfde keer meegerekend, omdat de vierde niet goed was gegaan. :roll:

In het begin was het natuurlijk super-eng om daar in die stoel te liggen, maar achteraf was het wel de moeite waard hoor! Die overtollige stukken tandvlees waren weg en ik kon mijn tanden veel beter reinigen. Het ziet er ook strakker uit dan voorheen. :)

Als je meer wilt weten, moet je het me even laten weten :smt002

Groetjes Prinsesje :smt006
ma, 11/21/2005 - 22:58 Permalink