Ik heb m'n linker achterste kies (die al meerdere malen is gevuld) en ik heb daar ook al een wortelkanaalbehandeling laten doen, zo'n twee jaar geleden.
De kies is niet sterk en niet echt in een super goede staat, maar volgens mij kan het er prima mee door.
Mijn tandarts zegt dat ik daar toch eens een keer er een kroon op moet laten plaatsen.
Ten eerste heb ik al genoeg vullingen laten vervangen e.d. dus ik geloof het eigenlijk allemaal wel.
En ik denk bij mezelf, ik ben pas 31 jaar, nu al een kroon??
Maar ja, hij vertelde er wel bij dat als de kies mocht breken, dat hij er dan uit moet worden getrokken en dan heb je er niets voor terug.
Ik vroeg mij af hoeveel kost zo'n kroon en kan ik zo'n achterste linker kies makkelijk missen?
Verdere info, ik heb al mijn 4 verstandskiezen er al uit die zaten redelijk recht dus zondre complicaties door tandarts er al uitgetrokken in de loop der jaren.
Wie heeft een advies?
De kies is niet sterk en niet echt in een super goede staat, maar volgens mij kan het er prima mee door.
Mijn tandarts zegt dat ik daar toch eens een keer er een kroon op moet laten plaatsen.
Ten eerste heb ik al genoeg vullingen laten vervangen e.d. dus ik geloof het eigenlijk allemaal wel.
En ik denk bij mezelf, ik ben pas 31 jaar, nu al een kroon??
Maar ja, hij vertelde er wel bij dat als de kies mocht breken, dat hij er dan uit moet worden getrokken en dan heb je er niets voor terug.
Ik vroeg mij af hoeveel kost zo'n kroon en kan ik zo'n achterste linker kies makkelijk missen?
Verdere info, ik heb al mijn 4 verstandskiezen er al uit die zaten redelijk recht dus zondre complicaties door tandarts er al uitgetrokken in de loop der jaren.
Wie heeft een advies?
Een kroon is wel veel geld, reken op 400-450 euro, maar vaak gaan ze wel meer dan 20 jaar mee en dan kun je voor nog geen 2 euro per maand of circa 6 cent per dag lekker blijven knauwen. Koopje! :wink:
succes met (je) kiezen, Chris
Aan de andere kant: een kies met kroon kan nog heel lang meegaan. Dat je je er 'te jong' voor voelt, kan ik me wel voorstellen, maar dan denk ik ook meteen: ben je voor trekken dan niet te jong? Je moet nog zoveel jaren met je gebit doen, heb je aan een kroon als investering voor de lange termijn niet veel meer dan de kies nu al te laten trekken?
Enige nuance in het geval dat de kies breekt, is wel nodig denk ik: soms breekt er maar een klein stukje af en kan er alsnog een kroon geplaatst worden. Je loopt echter het risico dat de kies ongelukkig afbreekt en inderdaad getrokken moet worden dan.
Verder: je schrijft niet of de kies boven of onder zit: als de kies onder zit, en vervolgens getrokken wordt, dan bestaat de kans dat de kies erboven gaat 'uitgroeien' omdat er geen tegendruk meer zit. Dat is dan iets wat je wel moet meenemen in je overwegingen, denk ik.
:smt006 Monique
Bedankt voor deze adviezen!
Chris aan de ene kant heb je helemaal gelijk, maar jij zegt precies wat mijn tandarts zegt.
En ik heb vaak het gevoel bij tandartsen dat ze ook graag voor hun inkomen praten. :smt003
Nu als psycholoog (ben ik ook niet): laat alleen een kroon plaatsen als je het ook echt zelf wil. Want het kan natuurlijk ook mis gaan, dat de kroon lang geen 20 jaar mee gaat, en dan ben jij de enige die er een kater aan overhoudt.
groet, Chris
Hmm...dat was voor mij wel een goede investering, als ik 900 euro in twee jaar tijd moet declareren! 8)