Elmex Gel tegen Caries, wie kent het?

Author:
Rude
Posted:
do, 12/01/2005 - 22:19
Ik heb Elmex Gel voorgeschreven gekregen van de tandarts om mijn gebit nog beter te beschermen tegen caries.
Het is alleen bij de apotheek verkrijgbaar en het wordt nog vergoed ook met recept.

Je mag het maar een kkeer per week gebruiken en de gel op je tanden smeren met een borstel.
Het schijnt dus de kans op gaatjes te verkleinen.

Wie heeft ook ervaring met dit?
minique

Hmmm... Verwacht jij echt binnen 13 minuten antwoord?

Er is vast wel iemand die er ervaring mee heeft, maar geduld is een schone zaak...

:smt006 Monique
ma, 12/12/2005 - 09:46 Permalink
Bergie

Hmmm... Verwacht jij echt binnen 13 minuten antwoord?

Er is vast wel iemand die er ervaring mee heeft, maar geduld is een schone zaak...

Hoezo 13 minuten? Eerder 14413 minuten ;)
ma, 12/12/2005 - 17:02 Permalink
dj

Hmzjah.

Ik@inhetdefensief: ter verdediging van moderatoren moet ik erbij zeggen dat er weinig wordt gebumpt (Bring Up My Page = nog een keer een bericht plaatsen zodat je bovenaan staat) maar als het gebeurt is het meestal "ik ben vanmiddag al 5 keer gelezen maar nog steeds geen antwoord".

Bumpen was hier natuurlijk ok.
ma, 12/12/2005 - 17:39 Permalink
de digitale tandarts

Uit alle recente onderzoeken blijkt dat een regelmatige toediening van een lage concentratie fluoride de meest effectieve toepassing is. Dit bereik je bijvoorbeeld door minstens tweemaal daags te poetsen met een fluoridetandpasta (of drinkwaterfluoridering...). In sommige gevallen blijken personen ondanks een goede mondhygiene toch een hoog caries-risico te hebben. In deze gevallen zal naast de mondhygiene ook gekeken moeten worden naar het voedingspatroon (suikers...) en kunnen aanvullende maatregelen genomen worden als het spoelen met chloorhexidine of fluorideoplossingen (niet samen in een spoelmiddel!). Elmex gel is een gel met een relatief hoge concentratiefluoride en mag mede daardoor slechts eenmaal per week gebruikt worden, het wordt dus voorgeschreven bij mensen met een hoog cariesrisico.

Informatie komend uit het farmaceutisch kompas:

Indicaties: Voorkomen van tandbederf bij een hoog cariësrisico, bij ontkalking van het tandglazuur onder ankers van uitneembare partiële prothesen of onder orthodontische apparaten en voor refluoridering van geslepen vlakken van het tandglazuur.

Contra-indicaties: Kinderen jonger dan 6 jaar.

Zwangerschap/Lactatie: Dit middel kan, voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht, overeenkomstig het voorschrift worden gebruikt tijdens zwangerschap en lactatie.

Bijwerkingen: Incidenteel: scherpe smaak, roodheid en zwelling van het mondslijmvlies en de gingiva, blaren, aften, keel- en maagpijn.

Waarschuwingen en voorzorgen: Op de dag dat de gel wordt gebruikt, behoeven geen fluoridetandpasta of fluoridetabletten te worden gebruikt. Niet inslikken. Bij jonge kinderen is het raadzaam toezicht te houden op het juiste gebruik. Men dient voorts bedacht te zijn op ongecoördineerde, gelijktijdige aanwending van verschillende fluoridetoepassingen. Te hoge fluoridedosering is niet effectiever en is mogelijk schadelijk. Niet aan hoge temperaturen blootstellen. Contact met glazen of metalen voorwerpen vermijden.

Overdosering: Therapie: Bij overmatig gebruik is verkleuring van de tanden ('mottled enamel') mogelijk, met als gevolg blijvende verzwakking van het glazuur (red. tandarts.nl: alleen tijdens de vorming op jonge leeftijd). Na overmatige eenmalige orale inname melk laten drinken, opdat fluoride-ionen met calciumionen een onoplosbaar complex vormen.

Dosering: Eenmaal per week voor het slapen gaan en nadat de tanden zijn gepoetst 1-1,5 cm met de tandenborstel grondig op alle vlakken van tanden en kiezen aanbrengen; 3-4 minuten laten inwerken, overtollig gel en speeksel af en toe uitspuwen. Het is beter hierna niet te spoelen; hoewel zonder gevaar, moet men toch proberen de gel niet in te slikken. Jeugdtandverzorgingsdiensten, poliklinieken en tandartspraktijken: halfjaarlijkse applicatie door de tandarts d.m.v. wattenpellet, roterende borstel of applicatielepel. Het is hierbij niet noodzakelijk de elementen droog te leggen. Bij een hoge graad van tandbederf bij kinderen boven 8 jaar verdient het aanbeveling de gelresten niet te verwijderen.
ma, 12/12/2005 - 18:06 Permalink
minique

Oeps...

In de gauwigheid even een 0 voor een 1 aangezien...
:smt043

Sorry, Rude, ik heb niets gezegd!

ma, 12/12/2005 - 20:04 Permalink
Rude

Hahaha geeft niet hoor! 8)

Ja die specificaties staan ook in de gebruiksaanwijzing zo ongeveer.
Wat mij zo verbaast dat zulke strenge waarschuwingen er op staan.
Het smaakt net als soort elmex wat we vroeger als kind kregen in zo'n bitje bij de tandarts.
Tot dusver werkt het prima en is totaal niet gevaarlijk spul, mits je het natuurlijk een keer per week gebruikt met een klein beetje op je tandenborstel.

Ik denk dat voor veel mensen hier op forum wellicht een preventief middel zal zijn?
Mijn tandarts schreef het voor om eens te proberen.
ma, 12/12/2005 - 23:46 Permalink