Wortel komt tot leven ??

Author:
ron-1
Posted:
di, 12/06/2005 - 22:11
Kreunnn,waar heb ik allemaal aan verdiend.

Ik heb een paar vraagjes over een zenuwenbehandeling van een kies.

Ik moet vrijdag als het goed is voor de laatste keer terugkomen,de tandarts gaat dan afsluiten en de definitieve vulling er op zetten.

2 weken geleden testte hij beide wortels va deze kies,zo te merken waren ze morsdood want ik ga geen krimp.Hierna heeft hij de noodvulling geplaatst die er vrijdag uit gaat,en dan afsluiten en vulling er op.

Vraag: Sinds gisteren begint het opnieuw te spoken onder die kies,ik voel weer een lichte "trekking" en zeurderig gevoel,waarvoor ik dus helemaal aan het begin de reden was voor mijn bezoek aan hem.

Misschien een hele erge domme vraag maar:Kan een wortel/zenuw op 1 of andere manier weer tot leven komen ?? Ik weet even niet hoe ik het anders kan vragen,sorry......Of zou het zo kunnen zijn dat er toch wat bacterien onder de noodvulling terecht zijn gekomen en dat het maar goed is dat ie er vrijdag uitgehaald wordt,alles schoongemaakt wordt en afgesloten wordt ??

Ik ben als de doooooooooooooooooooooooooooooood............ :roll:

Alvast bedankt
Geke

Ik geloof niet dat je kies tot leven is gekomen. Het lijkt er meer op dat er onder aan de wortel nog een beetje ontsteking zit. Als je ook met deze klachten bent gekomen kan het zo zijn dat dat nog niet helemaal weg is. Dat klopt ook wel, want dat kan wel een tijdje duren voordat de ontsteking echt helemaal verdwenen is, het moet namelijk door het lichaam zelf opgeruimd worden. Meestal kun je na een half jaar op de foto goed zien of de wortelkanaalbehandeling geslaagd is en of de ontsteking minder is geworden of verdwenen is. Lekkage van de vulling gaat vaak niet zo snel en die worden meestal ook goed afgesloten erop gemaakt, want het is veel werk om een wortelkanaalbehandeling overnieuw te maken. Het kan zijn dat de ontsteking die nog niet helemaal verdwenen is door een mindere weerstand nu wat meer opspeelt en dat je hem weer even voelt.

Heel veel sterkte ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
wo, 12/07/2005 - 10:35 Permalink
Geke

Dat klopt, er zit geen gevoel meer in de kies als er een wortelkanaalbehandeling in gedaan is, dus voor het maken van een definitieve vulling op de wortelkanaalbehandeling hoef je niet verdoofd te worden, want het boren in de kies voel je niet zo als het boren in een nog levende kies. Je kunt natuurlijk wel hetzelfde voelen als je nu bijt op deze kies, dus dat nog iets zeurende gevoel dat je omschrijft. Maar dit voel je eigenlijk alleen als de tandarts druk geeft op deze kies. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over een verdoving... Je voelt nu ook geen warm of koud meer met deze kies, wat je alleen voelt als de zenuw dood is.

Heel veel succes en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mochten er nog onduidelijkheden zijn kun je het natuurlijk altijd laten weten.

:smt006 Geke
wo, 12/07/2005 - 12:34 Permalink
minique

Ik wil aan het antwoord van Geke nog wel even iets toevoegen: waarschijnlijk heb je geen verdoving nodig en voel je niets, maar ik heb zelf 1x meegemaakt dat ik nog wel last had, ook al had de tandarts het idee dat ik het niet meer zou hebben. Mocht je dus toch e.e.a. voelen, vraag dan alsnog om een verdoving!

:smt006 Monique
wo, 12/07/2005 - 14:54 Permalink