kroon met schroef

Author:
loessoe
Posted:
vr, 12/09/2005 - 23:00
hoi hoi

ben benieuwd of iemand dezelfde ervaringen heeft als ik, ik heb namelijk momenteel een kroon, die om de tijd los gaat zitten. Ik dacht dat het een "gewone" kroon was, je weet wel zo'n een die ze op/over een tand heen zetten, nadat ze m afgeboord hebben zeg maar....maar nou ben ik er achter gekomen, toen de kroon er af viel, dat het een kroon is met zo'n schroefje ofzo eraan, en die plakken ze vast in de wortel ofzo, ik neem aan dat daar ook een onderdeel inzit, omdat er geen tand meer overwas na het boren...
goed wat is het probleem, om de tijd gaat dat ding loszitten, hij doet altijd zeer, bloed regelmatig... nu heb ik dus een enorme tandvleesontsteking erom heen tot halverwege mn gehelmelte....
wie o wie heeft er ook zo'n tand?? en wat doen ze er bij jou mee????
wordt er nu langzamerhand wel een beetje vervelend van...
Geke

Dat wat in je wortel zit is een opbouw, als er van een tand of kies te weinig gezond tandweefsel over is om er een kroon goed houvast aan te geven, wordt er soms een stift/pennetje in de wortel vastgezet, vaak gewoon met cement, waar een kroon normaalgesproken ook mee vastgezet wordt. Het is wel zo dat door al deze behandelingen de tand of kies erg verzwakt wordt, er is namelijk weinig eigen tandweefsel over, waardoor het kwetsbaar wordt. Er kunnen gemakkelijker breukjes in de wortel ontstaan, er komen toch vaak behoorlijke krachten op de tanden en kiezen. Is er bij je tandvleesontsteking ook al bot verdwenen, door de ontsteking, waardoor je tand wat losser is gaan staan en is er wel eens een losse foto van je wortel gemaakt de laatste tijd. Als een opbouw erg dik is en het eigen tandweefsel erg dun, kunnen hier hele kleine haarscheurtjes in ontstaan, waardoor er ook ontsteking van het tandvlees bij deze wortel ontstaat, wat vrij diep kan zitten. Als dit het probleem is, is hier eigenlijk niks aan te doen, als het bedreigend wordt voor tanden naast deze, wordt hij vaak getrokken en wordt er gekeken wat eventueel andere mogelijkheden zijn, zoals een implantaat, een brug tussen de buurtanden of niets doen.

Heel veel succes ermee en ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

:smt006 Geke
zo, 12/11/2005 - 17:59 Permalink