Kiezen

Author:
Susannah
Posted:
do, 12/15/2005 - 15:21
Hallo,

Twee maanden geleden is mijn onder (plastic) nachtbeugel kapot gegaan. Ik ben geen nieuwe gaan halen, omdat ik geen zin had om weer €30 inschrijfkosten te betalen bij mij ortho.
Ik ga niet zo vaak meer, omdat dit niet meer nodig is (alleen als een van mijn plastic nachtbeugels kapot gaat) dus moet ik elke keer 30€ betalen voor administratieve kosten.

Ik heb alleen mijn boven (plastic) beugel nog.

Maar ik knars met mijn tanden. En ik wil ze graag beschermen, want ik merk dat het allemaal wat minder sterk wordt. (Ik draag soms ook alleen mijn boven nachtbeugel) Het schuurt over elkaar. Ik weet dus niet of ik beter een nieuwe nachtbeugel kan halen of een knarsbeugel. Houdt een knats beugel je tanden ook in het gareel? Mijn tanden bewegen niet veel meer, ze staan best vast.

Knarsbeugel of nachtbeugel?

Met vriendelijke groet,

Suzan
Geke

Het beste zou je dat kunnen overleggen met je tandarts. Hij of zij weet vaak wel wat voor knarsbeugels of opbeetplaten de tandtechnieker waarmee hij of zij samenwerkt maakt, soms worden er nog wel eens zachte knarsbeugels gemaakt. Maar deze schijnen het knarsen ook te kunnen verergeren en de gevoeligheid in de kauwspieren. Zelf heb ik een harde opbeetplaat en deze houdt volgens mij je tanden ook wel op zijn plaats. Je tandarts kan het beste beoordelen wat bij jou het probleem is, orthodontisch gezien en of je met een opbeetplaat ook goed genoeg af bent. Over het algemeen zijn deze opbeetplaten ook wat dikker, omdat dat de spanning in de kauwspieren verminderd, daardoor zijn ze ook minder kwetsbaar en kunnen vaak minder snel kapot gaan. Wel is het zo, dat als je erg veel knarst en erg hard, je er op een gegeven moment wel doorheen gaat.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten. Overleg het dus even met je tandarts wat het beste is.

:smt006 Geke
do, 12/15/2005 - 21:29 Permalink