bbbbbrrrr morgen ben ik aan de beurt!!

Author:
saskia27
Posted:
ma, 01/09/2006 - 15:07
fijn om te lezen dat ik dus idd niet de enige ben met dit probleem.

ik ben 27 jaar en inmiddels al 11 jaar niet meer bij de tandarts geweest :( met alle gevolgen van dien helaas. mijn angst is onstaan bij de jeugdtandverzorging waar ik als klein kind al in een geluidsdichte kamer behandeld werd. ze hebben bij mij ooit aan de linkse kant een kies moeten trekken en na dat ze de verdoving hebben gegeven hebben ze er aan de rechste kant een kies uit getrokken. sinds die tijd is het erg bergafwaarts gegaan met me en me ouders trokken me toch altijd maar naar die tandarts want ik had niet zo heel veel in te brengen. ben voor 12 jaar terug behandelt in het catharina ziekenhuis in eindhoven. daar ben ik onder algehele narcose gegaan en hebben ze me gebit zo gerenoveerd. maar daar heb ik ook een hoop angst aan over gehouden want op het momen t dat ik onder narcose moest kregen ze me niet plat ik verzette me zo hevig dat ik een toedining heb gekregen waar je een koe mee plat kunt spuiten meer mochten ze me niet geven. uiteindelijk ben ik wel onder zeil gegaan en hebben ze me daar kunnen helpen maar de 2 weken daarna kan ik me niet meer herrineren door die narcose. vanaf die tijd heb ik gezegt ik ga nooi maar dan ook nooit meer naar een tandarts. nou dat is me niet gelukt ik loop al ruim 3 jaar met dag in dag uit met tandpijn de ene keer wat minder als de andere keer, waarvan nu een jaar met waarschijnlijk aan allebei de kanten aan me ondergebit een abces denk ik. ik woon al ruim 4 jaar samen en mijn vriend weet dat ik niet naar een tandarts ga maar zelfs die heeft niks in de gaten gehad, als ik pijn had dan meldde ik me ziek van t werk en zei dat ik griep had. tegen mijn baas tegen mijn vriend tegen mij ouders tegen iedereen heb ik dit kunnen verzwijgen. maar nu 2 maanden geleden kreeg ik een gesprek op hetw erk waar uit bleek dat ze dachten dat er iets met me was ik was afgevallen(dat kan kloppen met veel pijn eet je niet veel) ik functioneerde niet goed meer en ze wilde weten wat er met me aan de hand was. toen heb ik t op een huilen gezet zo erg dat ik er niet meer mee uit kon scheiden, want ik had immers een groot geheim bij me. ik heb alles opgebiecht en me baas was blij dat ik de eerst estap had gezet om er over te praten. meteen darna ben ik naar mijn ouders gegaan en heb ze alles verteld iclusief mijn broer en vriend. mijn broer werd kwaad op me en zei dat als ik niet naar de huisarts zou gaan om te praten dat ie me dan aan me haren mee zou sleuren. net dat kleine beetje wat ik nodig had, want de volgende morgen ben ik met mijn moeder bij de huisarts geweest die heeft me een verwijzing voor het raboudziekenhuis gegeven voor de angsttandarts. mijn moeder gebeld en ik kreeg binnen een week een pak papieren binnen\die ik in moest vullen weer op gestuurd en na weer een week kreeg ik de bevesteging dat ze me in zouden schrijven maar dat t nog wel een half jaar kon duren dat ik een oproep zou krijgen ppppffff ik blij mar helaas, binnen 2 weken werd ik gebeld ik kon in novenmber al aan de beurt zijn. nee dit heb ik geweigert want ik wilde zo kwaad als mogelijk toch nog van de feestdagen kunnen genieten die paar weken maakten mij nu ook niks meer uit en zo kon ik aan t idee wennen dat het er nu eindelijk toch van zou gaan komen. heb toen afgesproken dat ik na het nieuwe jaar wel wilde en nu komt t, ik kan op 10 januari 2006 om 10 voor 3 daar terecht! bbbbrrrrr morgen dus al. ik moet er nu echt naog niet aan denken t zweet breekt me al uit, maar ik ga hoe dan ook. ik ben nu al zo ver. gelukkig is het een intake gesprek en maken ze alleen nog maar foto's maar goed t idee om na 11 jaar voor t eerst weer met zo iemand in aaraking te komen bbbrrr. ik las net bij iemand ik ben 28 jaar en bang als een kind van 8, nou ik weet er alles van zo voel ik me nu dus ook, toch ook ergens een beetje dat schaamtegevoel, maar goed ik ben nu al zo ver dus ik ga dit doorzetten. ik weet alleen nog niet hoe. nou ik ben me verhaal kwijt,ik hoop dat als er mensen zijn die dit lezen dat jullie morgen aan me willen denken. groetjes en ik laat nog wat van me horen doei doei
Moon

Tuurlijk lezen we dit en denken we aan je!
Wat moet het fijn voor je zijn dat er zoveel mensen om je heen zijn die je steunen. Je baas, je ouders en zeker je broer.
Ik weet zeker dat het morgen helemaal goed gaat komen!!!!

Ik heb een kaarsje voor je aangestoken!

Heel veel sterkte
ma, 01/09/2006 - 15:34 Permalink
joek

Saskia, goed dat de boel "ontploft" is.
Nu moet je wel. Ik weet zeker dat je je zo opgelucht voelt als het achter de rug is.
Voor nu in ieder geval heel veel sterkte.
Ik zal morgen zeker aan je denken.

Groetjes,
Joke
ma, 01/09/2006 - 19:03 Permalink
saskia27

dank jullie wel! fijn dat er idd mensen zijn die dit begrijpen want t kost me toch allemaal wel veel energie. en idd net wat er al gezegt word ben ook blij dat me ouders en me vriend en me broer er voor de volle 100%voor me zijn. ik hoop dat ik idd net als er al word gezegt achteraf om kan lachen en dat ik met een opgelucht hart kan adem halen, alleen voelt t nu nog niet zo maar goed ik weet dat er morgen nog niks echt gaat gebeuren want t is alleen een intake en rontgen maken maar goed t idee alleen al. dank jullie en ik laat wel weten hoe het is gegaan xxx :oops:
ma, 01/09/2006 - 20:02 Permalink
saskia27

nou eindelijk ik ben er geweest. toen ik aankwam mocht ik meteen naar de rontgen om foto's te laten maken en daarna kon ik plaats neme in de wachtkamer. toen ik daar al bijna een uur had gezeten en mensen die na mij binnen kwamen en eerder geholpen werden, zei ik tegen mijn moeder ik geef ze nog een kwartier en dan ben ik weg hier, dan zoeken ze het maar uit. me moeder ging meteen naar het loket en ik werd toen ook binnen 10 min geroepen. t zweet brak me uit toen ik binnen kwam en toen ik die stoel zag dacht ik dat ik moest overgeven. ik mocht plaats nemen op een gewone stoel en we hebben de foto's bekeken ik had t me ereger voorgesteld dan dat t was boven de achterste 4 kiezen eruit en beneden hetzelfde voor de rest viel t allemaal erg mee zei hij ja mijn voortand maar die kunnen ze weer maken. toen kwam plan van aanpak wat we het beste kunnen doen of ik ga alles bij hem laten doen in de tandarts stoel met gewone verdoving maar dan gaan we een lange weg tegemoet, of ik laat door hem het allerergste gedeelte onder algehele narcose doen, en de rest langzaam aan in de stoel. daar mag ik over nadenken tot 7 februari want dan moet ik weer terug komen en als we dat besproken hebben dan moet hij in mijn mond kijken(dat wilde hij vandaag al maar ik moest er nog ff niet aan denken, ik mocht al blij zijn dat ik daar was) en daarna gaan de papieren door naar de verekering en dan gaat de eerste echte behandeling beginnen. maar ik weet zelf niet wat ik wil want om die kiezen te laten trekken in de stoel moet ik niet aan denken, maar om onder narcose te gaan zie ik erg wat heel erg tegen op omdat dat vroeger ook al zo mis is gegaan dus ik weet niet wat ik wil, ik wil allebei niet maar ik moet. heb nog ff de tijd voor de beslissing. nogmaals bedankt voor jullie begrip
di, 01/10/2006 - 17:23 Permalink
Moon

Ik vind je dapper dat je bent gegaan :smt023

Overdenk je beslissing goed en doe wat goed voelt. Ook al moet je kiezen uit twee kwaden.
Sterkte met het nemen van een beslissing
di, 01/10/2006 - 18:26 Permalink
saskia27

hallo allemaal hier ben ik weer. volgende week dinsdag is het weer zo ver dan moet ik weer en moet ik besloten hebben wat ik wil en hoe ik me laat behandelen. eerlijk gezegt denk ik er nog niet overna maar ik heb maar 1 keus en dat is onder algehele narcose, ik dnek dat dat t beste voor me is. er zit weinig anders op maar goed ik heb nog een weekje. ben wel blij dat ik de eerste stap genomen heb want tis weer bagger in mijn mond weer slapeloze nachten veel medicijn gebruik dus ik hoop dat t allemaal snel achter de rug is. nu zie ik er nog tegen op maar hoop dat ik achteraf kan zeggen :was dit alles? xxx
ma, 01/30/2006 - 22:07 Permalink