kroon op voortand

Author:
Salia
Posted:
do, 01/12/2006 - 14:37
Mijn voortand is afgebroken, net onder het tandvlees, met nog maar een dun randje dat overigens al erg bedorven is, bruin aangetast etc. en volgens mij ook porues, kan dit toch met een kroon worden opgelost, dus een kroon met opbouw en pinnetje ipv een implantaat? Wie weet hier iets over?
Geke

Als het echt zo is als jij omschrijft, dat het afgebroken is tot net onder het tandvlees en dat wat er staat ook erg aangetast en poreus, dus waarschijnlijk carieus is (= een gaatje), is de kans vaak klein. De tandarts kan dat het beste voor je beoordelen, door al het zachte weg te halen en te kijken wat er dan nog van over is. Als de randen overal nog boven het niveau van het bot zitten, is het in principe nog mogelijk er wat aan te doen. Maar dat hangt dan ook nog van andere dingen af, zoals mogelijke ontsteking onder aan de wortel, of er al een wortelkanaalbehandeling in gedaan is, die door lekkage van het gaatje mogelijk overgedaan moet worden en of dat mogelijk is ivm moeilijkheid van de behandeling. De tandarts kan dat voor je beoordelen en dan nog als het kan, zal het een erg kwetsbare constructie zijn, omdat je tand erg verzwakt is en er weinig van over is. Een implantaat is vaak meer voorspelbaar.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
do, 01/12/2006 - 18:38 Permalink