Pijnlijke kies na een vulling

Author:
Davey
Posted:
ma, 01/16/2006 - 19:51
Op 2 januari dit jaar zijn er 2 vullingen geplaatst. 1 definitieve vulling (een witte) en een noodvulling, waar 2 februari een inlay in komt. Het plaatsen ging goed, maar een week later kreeg ik last van mijn kies. Zowel overdag als 's nachts is er een zeurende pijn die met vlagen komt en dan ook weer weg gaat. Over gevoelig voor warm of koud is het enigzins. Ik heb ooit een wortelkanaalontsteking gehad en daar werd ik echt wakker van de pijn, en kon toen ook niet slapen. Nu slaap ik wel. Er zijn zelfs dagen dat ik geen last heb.
Is dit "gewone" napijn van de witte vulling of toch iets wat eigenlijk meer aandacht behoeft?
Alvast bedankt
Geke

Het is misschien toch een goed idee om het even de tandarts te laten nakijken. Soms kan het zijn dat door het boren de zenuw zo geirriteerd is geraakt, dat de zenuw ontstoken is geraakt. Soms is dit reversibel, dat is vaak wanneer de pijn bij koud niet zo lang aanhoud, maar soms kan het ook irreversibel zijn en kan de zenuw onherstelbaar beschadigd zijn en kan de zenuw gaan afsterven. Omdat je aangeeft dat je er s'nachts niet goed van kon slapen, lijkt het erop dat het misschien niet omkeerbaar was en kan het zijn dat je zenuw is afgestorven. De tandarts kan dit met een paar simpele testjes achterhalen en mocht het nodig zijn om een ontsteking onder aan de wortelpunten te voorkomen kan een wortelkanaalbehandeling nodig zijn. De tandarts kan dit het beste voor je beoordelen, dus als je twijfels hebt over deze kiezen is het een goed idee om even bij de tandarts langs te gaan.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 01/17/2006 - 21:48 Permalink