Beste alle,
Even voorstellen k ben Nella 18 jaar oud en ik in studeer voor mondhygiensite in Diemen :)
Volgende week heb ik een tentamen en daarover heb ik even een vraag! Ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden :smt003
Wat is precies de oorzaak van een mesiodent?????
Even voorstellen k ben Nella 18 jaar oud en ik in studeer voor mondhygiensite in Diemen :)
Volgende week heb ik een tentamen en daarover heb ik even een vraag! Ik hoop dat jullie hem kunnen beantwoorden :smt003
Wat is precies de oorzaak van een mesiodent?????
maar zoek gewoon eens op mesiodens op internet (en niet mesiodent dus...)
dat is het probleem :-? het valt niet terug te vinden in de les stof...Heb samen met een vriendin van de opleiding de boeken door gespit..Er staan wel vaker geen digen in onze boeken uitgelegd :(
ma k ga het op het internet proberen nog is...
in alle talen en ik gebruik het zoekterm wat vV me aan heeft geraden:
mesiodens
:)
Ik had het antwoord op je vraag in 15 seconden..
goed...bedankt :lol:
Een mesiodens valt onder de term Hyperodontie (overtallige elementen), hyperodontie is te verdelen in Eutypische (dwz. herkenbaar als element bijv. cuspidaat, premolaar) en Atypische (dwz. niet determineerbaar) hyperodontie.
De mesiodens valt onder de categorie Atypische hyperodontie.
Een mesiodens heeft een erfelijke factor en ontstaat uit cellen van de neurale buis, komt voor in 0,5-3% van de individuen voor, vooral in het bovenfront en mannen zijn 2x vaker hyperodont dan vrouwen.
Voor uitgebreidere info zie zo als gezegd het boek van Schuurs, hoort volgens mij ook tot de leerstof van de opleding ;)
Aaaaah Carabelli nou zeg je voor...
Googelen op "mesiodens" en "cause" = oorzaak en dan zie je als vierde deze: http://medind.nic.in/jao/t03/i2/jaot03i2p84o.pdf . Hier staat het al maar ik geef toe dat het niet zo lekker leest.
door Babelfish (leuk om deel te nemen aan forums in Japans, Swahili of Russisch :D) halen geeft:
Valt me niet tegen.
edit Babelfish:
http://babelfish.altavista.com/
maar van mensen met ervaring en die al meer weten dan ik is het altijd handiger om te weten... :wink:
het gaat om een casus waarik in de toetsweek vragen over krijg..maarja als ik die casus pas krijg na dat ik klaar ben met college's en alleen nog een zs week heb vraag ik het veel liever :lol:
maaruh dj vergeef me als ik een domme vraag stel nu maar wat bedoel je hier mee:
Moet je tegen me zeggen "Jamaar ik ben geen geek, I've got a life" Nella .
Maar wat is het nu, Schuurs claimt juist het bovenfront, jouw tekst ontkent dat....Toch nog even doorzoeken meiden ;)
edit
Ach jij geeft de vis maar ik een net Carabelli :lol:.
http://www.tandarts.nl/phpbbmh
Gats de woordenlijst linkt maxilla/mandibel hier verkeerd.. Die heb ik toch nodig anders komt ik er ook niet uit die termen..
ja zag pas nadat ik mij had aangemeld hier dat die ook bestond :smt002
ga ik later nog wel doen daaro aanmelde maar thx voor jullie moeite :)
Tevens is er wat over mesiodens te vinden in Kindertandheelkunde 2 en in pathologie van de mondholte (van der Waal)
(student mondhygiene utrecht :smt002 )
hahaha maar nou weet ik niet wat ideopathisch
huh, is er in dieme ook al een inuversiteit??