grote opgezwolle tandvlees

Author:
Tijniej
Posted:
vr, 01/27/2006 - 15:39
Ik heb rechtsboven op mijn tandvlees een bult zitten. Het voelt ook opgezwollen aan. Het voelt zacht aan en doet ook niet echt pijn. Wel is die bult te zien bij mijn wang. Dus ik heb een beetje een opgezwolle wang. Wat niet echt een mooi gezicht is. De tand onder de bult was afgebroken en is er een nieuw stukje op gezet. Dat stukje is nu weer afgebroken, maar omdat de tandarts weekje op vakantie was deed ik daar niets mee. nu 6 dagen later is dus die bult ontstaan. Kan dat met elkaar te maken hebben en wat is het? Oja ik rook ook maar neem aan dat dat niet het probleem geweest kan zijn.

Alvast bedankt
Geke

Heb je in het verleden ook pijn gehad aan deze kies bij warm en koud? Een dikke bult bij een kies duidt vaak op een ontsteking onder aan de wortels van deze kies en vaak houdt dat in dat de zenuw van deze kies afgestorven is. Het is wel belangrijk om de tandarts er goed naar te laten kijken, met een koud watje kan de tandarts testen of de zenuw nog leeft. Als dat niet het geval is blijven er vaak veel bacterien in de wortels zitten, die voor de ontsteking onder aan de kies en richting de wang (dikke wang) zorgen. Om deze ontsteking te verhelpen is het belangrijk dat er een wortelkanaalbehandeling gedaan wordt, zodat er geen plaats is waar de bacterien ongestoord hun gang kunnen gaan. De ontsteking onder aan de wortel verdwijnt dan vanzelf. Verder als de zenuw al afgestorven is, is een wortelkanaalbehandeling ook niet pijnlijk mee, het enige wat je voelt is de druk op de kies, die je nu ook bij het kauwen voelt.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
vr, 01/27/2006 - 22:40 Permalink
Tijniej

Ik ben bij de tandarts geweest en die heeft mij een kuur gegeven omdat hij geen behandeling kon doen als het zo opgezwolle is. Het recept dat ie gegeven heeft is amoxicilline. Om de 8 uur moet ik het innemen en 6 dagen lang, maar ik las eerder dat mensen behandeld werde terwijl die bobbel er gewoon zat dus vroeg ik me af of dit normaal was en of ik gewoon kan blijven roken? Alvast bedankt...
za, 01/28/2006 - 08:27 Permalink
robinson

Tandarts heeft dus geen tijd en/of zin gehad om een initiële wortelkanaalbehandeling te starten.. :roll:
ook het geven van een AB-kuur is obsoleet in deze.
Enige juiste is wat Geke heeft opgemerkt,en duidelijk uitgelegd, :smt002 dus de WKB.
za, 01/28/2006 - 11:05 Permalink