Nog een vraagje over een apex

Author:
pm
Posted:
ma, 02/06/2006 - 21:56
Ik heb op 16 januari een apex gehad bij de kaakchirurg. De pijn die ik van te voren had, is nu weg. Ik kan ook gewoon eten. Mijn wang was een paar dagen dik, en de pijn viel ook mee.
Maar ik heb het gevoel dat die wond (tandvlees) nog verre van genezen is. Als ik bepaalde bewegingen maak met mijn lippen/tong, trekt dat door mijn wang naar de plaats van de apex. De kaakchirurg zei dat het een maand zou duren voordat we wisten of de apex succesvol was. Is het normaal dat er een maand overheen gaat voor de wond genezen is?
Geke

De wond zit vaak in een ontstoken gebied en het tandvlees wordt best wel een stukje opengeklapt, net als bij het uitboren van een verstandskies bijvoorbeeld. Daarom kan het best een tijdje duren voordat het weer helemaal genezen is en weer normaal aanvoelt. Dat kan wel een maand duren soms, het blijft nog een tijdje trekken. Wel is het belangrijk om het gebied en de tanden/kiezen in de buurt goed schoon te houden, want deze kunnen zorgen voor infectie van het gebied en de genezing vertragen. Zoals de kaakchirurg al zei duurt het sowieso een tijdje voordat je kunt beoordelen of de apexresectie succesvol is, maar dat heeft niet echt met het tandvlees te maken, maar meer met de ingroei van het bot. Dit gaat vaak vrij langzaam, dus ik vraag me wel af of dit na een maand wel al te zien is, volgens mij duurt dat nog iets langer. Maak je verder niet teveel zorgen over de wond, probeer het goed schoon te houden en mocht het toch ineens meer pijn geven kun je het beste contact opnemen met de kaakchirurg.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 02/07/2006 - 21:01 Permalink
pm

Bedankt!
Ik dacht al dat het zoiets was en dat het tijd zou kosten. Er zat blijkbaar een vierde wortelkanaal dat de tandarts over het oog had gezien en de infectie heeft daar na de wortelkanaalbehandeling verder gewoekerd. Pijn heb ik niet echt. Het voelt gewoon als een bobbel en voor mijn gevoel is mijn wang nog een beetje gezwollen, tenminste dat zeggen anderen ook.

Ik heb een controle afspraak staan op 23-2.

Ik ben zo blij dat die kaakchirurg de goede diagnose heeft gesteld en die ontsteking in dat extra wortelkanaal heeft gevonden!!
di, 02/07/2006 - 21:25 Permalink