Pijn na vullen verstandskies (bloeding onder tandvlees?)

Author:
sjoisie
Posted:
vr, 02/10/2006 - 10:47
Ik heb gisteren mijn verstandskies rechtsonder laten vullen, er was een stukje vanaf gebroken en dat is nu 'gerepareerd'. Omdat ik het had laten verdoven heb ik een halve dag lang niets aan die kant van mijn mond gevoeld maar gisteravond kwam een forse pijn opzetten. Stekende pijn en uitstraling naar mijn oren. Daarnaast is het tandvlees achter en rondom de verstandskies behoorlijk dik en zit er een rare bloedvlek net onder de oppervlakte van het tandvlees. Het lijkt net een bloeding.

Ik heb de tandarts al gebeld maar die is er vandaag niet. Ik word via het antwoordapparaat verwezen naar de Tandartsencentrale maar ook daar krijg ik een bandje. Dus niet even simpel een vervangende tandarts maar een waarschuwing dat je alleen voor zeer ernstige pijnklachten, nabloedingen of ongelukken een tandarts op kunt laten roepen. En dat nog wel via de landelijke alarmcentrale voor tandartsen... Hoezo afschrikbeleid :wink:

Mijn vraag is wat het zou kunnen zijn? Zou ik door de verdoving (waar ze volgens mij extreem scheutig mee was, mijn hele mond hing scheef na de behandeling en zelfs mijn neus was verdoofd) niet hebben gevoeld dat ze iets geraakt heeft (behalve die kies)? Of komt het door de verdovingsspuit zelf? Is het ontstoken geraakt daardoor?
vV

even voordat er een verkeerd beeld ontstaat: er is GEEN landelijke alarmcentrale voor tandartsen. Speodgevallendiensten zijn regionaal afgesproken, en ook de bereikbaarheid is regionaal geregeld. Als u uw klacht ernstig genoeg vindt, moet u dus gewoon bellen, de tandarts gaat nu eenmaal niet de hele dag/nacht bij de telefoon zitten wachten tot er iemand een keer gaat bellen, wij zijn ook mensen, met een gezin, en andere bezigheden dan alleen werken. Op vrijdag overdag is er gewoon iemand aanwezig/bereikbaar. Op tijd bellen , niets aan de hand.

succes!
vr, 02/10/2006 - 11:48 Permalink
sjoisie

Het was ook niet afzeikerig bedoeld hoor, was alleen een vrij dramatische (en nogal afschrikwekkende) tekst op het bandje. Het komt over alsof het een landelijk nummer is en er een tandarts speciaal voor jou wordt opgeroepen. Dan vraag je je al snel af of jouw klacht wel serieus genoeg is... Bij de huisarts krijg je gewoon een lijstje met vervangende huisartsen, dat komt wat makkelijker over zeg maar...

Natuurlijk weet ik dat ook de tandarts een leven heeft naast zijn of haar praktijk :wink:

Kan er een bloedinkje onder het tandvlees zitten (door die behandeling) waardoor de pijn ook ontstaat?
vr, 02/10/2006 - 11:51 Permalink
vV

kan, beschadiging van het tandvlees van de behandeling. goed poetsen en eventueel spoelen met bv wat zout water kan dan al heel effectief zijn.

En ja op bepaalde dagen wordt de tandarts speciaal opgeroepen voor spoedgevallen, het hangt er dus wel vanaf wat het tijdstip en wat de klacht is. De tekst op het bandje moet gewoon duidelijk, dus zo kort mogelijk kort zijn.

Overigens als ikzelf op vrijdag dienst heb (normaal gesproken is de praktijk op vrijdag dicht) draai ik een volle werkdag, want klachten genoeg, want de meeste praktijken zijn op vrijdag dicht of in ieder geval niet meer bereikbaar telefonisch. Dus de dienstdoende tandarts heeft dan waarneming voor de hele kring. En op vrijdag bellen toch de mensen die het weekend niet in durven met de problemen.

dus nogmaals: vertrouw je het niet, gewoon bellen, misschien kan het gewoon telefonisch afgehandeld worden, met wat adviezen. Kan beter mondeling dan per internet, je moet toch het volledige beeld schilderen van de klachten.
vr, 02/10/2006 - 12:27 Permalink