Forummers,
Ik heb 2 weken geleden een drievlaks vulling gehad in mijn linker achterste kies. Ik had toen de (5 a 6) dagen erna in de betreffende kies pijn als ik iets kouds dronk. Ben toen naar de tandarts geweest en die heeft weer de betreffende kies 'bijgeknutseld'. Nu heb ik sinds die afspraak nog steeds pijn als ik iets kouds drink. De assistente vertelde mij dat ik nog 6 maanden napijn kan hebben omdat ik witte vullingen heb gehad. Ikzelf heb het gevoel dat het een zenuw is, maar ik ben geen tandarts. Graag jullie hulp :)
Aan de rechterkant heb ik bij mn een na laatste kies een hele grote vulling gehad die tegen de zenuw aanzit. Heel af en toe voel ik een heeeeeele lichte pijn als ik kauw. Is dit reden tot paniek?
Mijn volgende afspraak is op 2 maart voor een grote schoonmaakbeurt. Ik zou graag voor die tijd een reactie willen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Mahmoud
Ik heb 2 weken geleden een drievlaks vulling gehad in mijn linker achterste kies. Ik had toen de (5 a 6) dagen erna in de betreffende kies pijn als ik iets kouds dronk. Ben toen naar de tandarts geweest en die heeft weer de betreffende kies 'bijgeknutseld'. Nu heb ik sinds die afspraak nog steeds pijn als ik iets kouds drink. De assistente vertelde mij dat ik nog 6 maanden napijn kan hebben omdat ik witte vullingen heb gehad. Ikzelf heb het gevoel dat het een zenuw is, maar ik ben geen tandarts. Graag jullie hulp :)
Aan de rechterkant heb ik bij mn een na laatste kies een hele grote vulling gehad die tegen de zenuw aanzit. Heel af en toe voel ik een heeeeeele lichte pijn als ik kauw. Is dit reden tot paniek?
Mijn volgende afspraak is op 2 maart voor een grote schoonmaakbeurt. Ik zou graag voor die tijd een reactie willen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
Mahmoud
Bij witte vullingen zijn er vanwege andere fysische eigenschappen nog andere redenen waardoor zij pijn kunnen geven in vergelijking met bijv amalgaam (zie:http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=5378). Met name witte vullingen kunnen wel een aantal maanden gevoeligeid geven (uiteraard wel afnemend in de tijd)
Of de zenuw dermate geirriteerd is dat deze niet meer zal herstellen is niet zomaar vanaf het beeldscherm te beoordelen, dat kan je eigen tandarts het beste beoordelen, deze heeft ook de vulling gelegd. De gevoeligheid die je voelt is afkomstig van de tandzenuw, maar of de irritatie dermate is dat er een wkb nodig is hangt af van meerdere factoren. Vertrouw in deze op je eigen tandarts.
Af en toe een hele lichte pijn bij het kauwen op een dergelijke grote restauratie, die nog niet lang geleden gelegd is is niet direct reden tot paniek. Ook bij een oudere restauratie is er niet echt reden tot paniek, vaak is er sprake van wat overbelasting. Maar als je er zorgen over hebt laat je tandarts er even naar kijken.
Met vriendelijke groet