hoi allemaal.
ik heb ooit in het verleden aan een kies problemen gehad,deze heb ik toen een wkb gehad!
nu een (weet niet zeker)1a2a3 jaar later kreeg ik ineens last van mn kies met het erop bijten(beetje drukkend gevoel).
nu ben ik donderdag naar de tandarts geweest en die heeft hem afgevlakt,zodat ie niet meer belast wordt!(hij dacht dat ie overbelast was)
maar de volgende dag begint het ineens pijn te doen,lijkt wel dat mn kies dikker wordt en gloeid/klopt.
ik helaas natuurlijk weer in het weekend naar de weekend t.arts geweest.
die heeft er een foto van gemaakt en er zit een ontstekking onder die kies(een soort zwart vlekje op de foto)die kon er niks aan doen omdat ie al eens een wkb had gehad!
dus ik de hele weekend aan de ubproven,en gisteren avond hielp het al bijna niet meer dus ik 2x400mg ub genomen
ben net naar mn eigen t.arts geweest en die heeft me een kuur van amoxicilline gegeven
wat ik dus raar vind dat ik hier bijna alleen maar lees over naar de kaakchirurg gaan met dit probleem,of heb ik geen onstekking aan mn wortlepunt maqar gewoon onder mn kies???
ik hoop dat die kuur helpt want begin al te trillen....
gegroet henk
ik heb ooit in het verleden aan een kies problemen gehad,deze heb ik toen een wkb gehad!
nu een (weet niet zeker)1a2a3 jaar later kreeg ik ineens last van mn kies met het erop bijten(beetje drukkend gevoel).
nu ben ik donderdag naar de tandarts geweest en die heeft hem afgevlakt,zodat ie niet meer belast wordt!(hij dacht dat ie overbelast was)
maar de volgende dag begint het ineens pijn te doen,lijkt wel dat mn kies dikker wordt en gloeid/klopt.
ik helaas natuurlijk weer in het weekend naar de weekend t.arts geweest.
die heeft er een foto van gemaakt en er zit een ontstekking onder die kies(een soort zwart vlekje op de foto)die kon er niks aan doen omdat ie al eens een wkb had gehad!
dus ik de hele weekend aan de ubproven,en gisteren avond hielp het al bijna niet meer dus ik 2x400mg ub genomen
ben net naar mn eigen t.arts geweest en die heeft me een kuur van amoxicilline gegeven
wat ik dus raar vind dat ik hier bijna alleen maar lees over naar de kaakchirurg gaan met dit probleem,of heb ik geen onstekking aan mn wortlepunt maqar gewoon onder mn kies???
ik hoop dat die kuur helpt want begin al te trillen....
gegroet henk
De oorzaak kan allerlei zijn. Het kan een sluimerende ontsteking zijn die normaal geen last geeft maar dit wel gaat doen wanneer de algemene weerstand even naar beneden gaat (stress - infektie - onderkoeling ...). Ook kunnen er kiemen van de mond via het wortelkanaal en de punt van de wortel in de kaak terecht gekomen zijn. Dit kan door een lekkende vulling en of een niet (meer) aansluitende wortelkanaalvulling.
Men spreekt inderdaad vrij snel over een apex-resectie (het zogenaamde bezoek aan de kaakchirurg) - vaak is de kwaal echter te genezen door de wortelkanaalbehandeling volledig te hernemen. Maar ja de kost tussen een bezoek aan de kaakchirurg en een hername van een endo is enorm groot - bovendien is het na een herbehandeling van een wkb nogaltijd afwachten of ze aanslaat.