Hallo,
Ben 23 en heb sinds 1,5 maand een beugel(blokjesbeugel). Voor de 2e keer nieuw draad ingezet(dikkere) sinds dat dit gebeurd is is een snijtand verkleurd. (grijs geworden) Weten jullie misschien hoe dit kan of komt dit vaker voor. Ik hoop niet dat de tand dood is.
Groetjes
Ben 23 en heb sinds 1,5 maand een beugel(blokjesbeugel). Voor de 2e keer nieuw draad ingezet(dikkere) sinds dat dit gebeurd is is een snijtand verkleurd. (grijs geworden) Weten jullie misschien hoe dit kan of komt dit vaker voor. Ik hoop niet dat de tand dood is.
Groetjes
Echter toen de beugel eruit ging waren de kiezen gewoon weer wit. Maar misschien dat iemand met de vakkennis een definitief antwoord voor je heeft.
Het probleem is dus dat ik geen vullingen heb, nog nooit een gaatje gehad. En ik heb het idee dat die tand een beetje loszit maar dat kan misschien ook door de strakkere draad van de beugel komen.
De vlek komt inderdaad onder dat dingetje vandaan dat op mijn tand zit geplakt. Dacht eerst dat het de lijm ofzo was. Maar ook aan de achterkant van de tand is het te zien....
Maar in principe kan het niet ontstaan door de druk van de beugel. Daar is veel onderzoek naar gedaan. De beugelkracht is maar 15-40 gram per tand. Dat kan geen grijze tand veroorzaken.
Het kan natuurlijk wel dat er al iets zat en dat het nu erger wordt. Soms is het een stoot of beschadiging van jaren geleden. Dat ben je meestal wer vergeten. Het kan opeens opspelen. Dan gaat de orthodontist met de tandarts overleggen wat te doen.
mijn zoon heeft het zelfde probleem
ik heb zelf wel sterk het idee dat het door de beugel komt
Gelukkig is wetenschappelijk duidelijk dat er geen verband is.
Dat betekent niet dat het nooit gebeurt. Als je ook dat uitermate kleine risico wil voorkomen dan moet je accepteren dat de tanden scheef blijven en/of in de kaak blijven zitten. We doen orthodontische behandelingen natuurlijk niet voor de lol.
Net als met alles in 't leven blijft het een afweging.... En er gebeurt een enkele keer iets onaangenaams. Wel jammer als dat net bij uw zoon is. Gelukkig heelt zo'n tand soms ook weer.