oude vulling, of verstandskies?

Author:
perenboom
Posted:
ma, 03/13/2006 - 17:18
lieve mensen,
vanwege last van m'n kiezen rechtsboven ben ik naar de tandarts gegaan. het was moeilijk aanwijsbaar welke kies de boosdoener was.
de tandarts zag dat een gevulde kies (de 3e van voren) nogal oud was en "randjes" had (zo zei ie het, ik heb geen idee wat ie daarmee bedoelt, iemand?). en heeft die hervuld (witte vulling). hij zei achteraf dat ie ook wat zacht van binnen was en dat het dus maar goed was dat ie opnieuw gevuld was. het is dus hopen dat dit de pijn veroorzaakte.
verder hoorde ik hem nog "hmm wat smalle kanalen" mompelen toen ie m'n foto's bekeek maar daar is ie niet op ingegaan.
hielp dit niet, dan zei hij dat ik het moest houden op een verstandskies die "z'n moeilijke weg aan het afleggen was". van die verstandskies is echter nog niets te voelen.
het is 3 dagen geleden dat deze kies hervuld is en het doet nog pijn. nu weet ik dat witte vullingen napijn geven (constant nu, maar ook wat met kauwen en drukken; dat was eerst nog niet zo).
heeft iemand ook wel eens last gehad van een oude vulling, of 'randjes' ?
hopelijk een antwoord! groetjes
Geke

Ik denk dat de tandarts bedoeld heeft dat de vulling niet echt goed aansluit. De overgang van tand naar vulling is dan een soort randje waar plaque (dus bacterien) blijft zitten. Dit kan daar gaatjes veroorzaken. Als het dicht langs het tandvlees loopt kan het ook nog ontsteking van het tandvlees veroorzaken. Verder dat zachte waar je het over hebt, dat is een gaatje onder de oude vulling, daarom is het ook maar goed dat de vulling vervangen is, want dat gaatje was anders dieper geworden. Omdat het waarschijnlijk al diep was en dicht bij de zenuw zat kan het pijn veroorzaken. Dit gaat dan vooral om pijn bij koud. Pijn bij kauwen en drukken wordt vaak veroorzaakt door napijn van de witte vulling, die veroorzaakt wat spanningen in de kies, die vanzelf minder worden. Als je echt heel veel pijn bij koud krijgt, wat lang aanhoudt kan het zo zijn dat het gaatje toch te diep zat en er uiteindelijk een wortelkanaalbehandeling nodig is, maar de tandarts heeft geprobeerd het te voorkomen. Er is altijd een kans dat dit niet lukt. Verder heeft je kies smalle kanaaltjes waar de zenuw door loopt, hierdoor kan een mogelijke wortelkanaalbehandeling wat lastiger zijn voor de tandarts.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat de gevoeligheid snel minder wordt. Sterkte ermee.

:smt006 Geke
di, 03/14/2006 - 22:34 Permalink