Hallo,
Afgelopen week heb ik mijn spleetjes van ongeveer 2mm op laten vullen met composiet (géén facings, het composiet is 'eraan geplakt')! Mijn tanden waren erg klein, dus ze zijn niet onnatuurlijk breed geworden.
Toch heb ik verschillende probleempjes:
-Een veranderde lipstand. Mijn lippen staan 'strakker' als ik mijn mond dicht heb. Denk aan de dichte mond van mensen met beugels, maar dan subtieler.
-De boventanden schuren langs de onderlip, krijg ik erg droge lippen van!
-De onderlip wordt als het ware naar buiten geduwd door de boventanden. Er zit geen ruimte tussen de boventanden en de onderlip als ik mijn mond dicht heb, waardoor ik de F en de V niet helemaal goed meer kan uitspreken. De overige letters wel.
Hier had ik vroeger nooit last van, en ik baal er best van. Ik had niet verwacht dat m'n lipstand zou veranderen oid. Donderdag heb ik een nieuwe afspraak met de tandarts, maar graag zou ik ook hier nog van mensen willen horen wat zij ervan denken en wat ik er eventueel aan kan doen.
Bedankt alvast!
Afgelopen week heb ik mijn spleetjes van ongeveer 2mm op laten vullen met composiet (géén facings, het composiet is 'eraan geplakt')! Mijn tanden waren erg klein, dus ze zijn niet onnatuurlijk breed geworden.
Toch heb ik verschillende probleempjes:
-Een veranderde lipstand. Mijn lippen staan 'strakker' als ik mijn mond dicht heb. Denk aan de dichte mond van mensen met beugels, maar dan subtieler.
-De boventanden schuren langs de onderlip, krijg ik erg droge lippen van!
-De onderlip wordt als het ware naar buiten geduwd door de boventanden. Er zit geen ruimte tussen de boventanden en de onderlip als ik mijn mond dicht heb, waardoor ik de F en de V niet helemaal goed meer kan uitspreken. De overige letters wel.
Hier had ik vroeger nooit last van, en ik baal er best van. Ik had niet verwacht dat m'n lipstand zou veranderen oid. Donderdag heb ik een nieuwe afspraak met de tandarts, maar graag zou ik ook hier nog van mensen willen horen wat zij ervan denken en wat ik er eventueel aan kan doen.
Bedankt alvast!
Overigens vind ik het op deze foto's moeilijk om een duidelijke verandering van de stand van je lippen te zien.
Bij het maken van een kunstgebit is het bekend dat door een andere stand van de tanden, mensen enkele weken moeten wennen. Behalve spraak (o.a. slissen) gaat het dan ook om de druk op de lippen of de ruimte voor de tong. Positief is dat het overgrote deel na enkele weken tot maanden zich goed kan aanpassen aan de nieuwe situatie en leidt het meestal niet tot problemen.
Voordat je besluit tot drastische maatregelen, adviseer ik je toch zeker nog enkele weken te wachten!
Gelukkig kan ik nog altijd besluiten om het weg te halen, maarja, dan heb ik weer spleetjes. Zou een uitneembare beugel een eventuele oplossing zijn om de tanden met composiet ongeveer 2mm meer in de mond te duwen, zodat het niet meer schuurt? De tandarts zei dat ik een diepe beet had, misschien dat dat ook meespeelt.
Lastig hoor!
Hier zijn de foto's van mijn tanden, maar het is nog niet volledig af. Afgelopen week was er geen tijd meer om de puntjes op de i te zetten, dus binnenkort wordt het nog een beetje bijgeschaafd naar wens (maar het is wel al veel mooier dan dat het was):
Succes verder!
:smt006 Monique
Mijn spleetjes zijn groter dan de jouwe ( ik wil ze dan ook niet helemaal dicht laten maken, want dat zou IK gewoon niet meer zijn), maar wil het spleetje wat kleiner ( zoals jij ze eerst had).
Ivm je lip, ik vind zelfs dat je lippen voller zijn ( is toch goed!)
en je tanden staan mooi, echt!
Niet twijfelen. Het is goed gelukt, alleen even wennen misschien.
Grts
Alleen jammer dat je er toch aardig wat klachten door hebt. Heb geen oplossing voor je, maar hoop dat die er wel komt.
Ik vind ook dat m'n tandarts het erg mooi heeft gedaan, en dan te bedenken dat 't nog niet eens helemaal af is (er moet nog gepolijst worden, de hoektanden moeten nog gedaan worden en de vorm van de tanden wordt nog een beetje aangepast).
Venezoleena: hopelijk wordt er van jouw tanden ook iets moois gemaakt! De tandarts heeft bij mijn voortanden bovenaan (per ongeluk volgens mij) nog een héle kleine ruimte opengelaten (hooguit 1mm), en ik denk dat ik die overmorgen maar helemaal laat doortrekken naar beneden.
Dan heb ik een spleetje van zo'n 0,8 mm tussen m'n voortanden, zie je nauwelijks en is toch wel meer 'eigen' en 'natuurlijk'. én 't praat fijner :wink:.
Minique en Bliepmiep: heel lief, dankjewel!
Ze had de voortanden wat langer gemaakt en die heeft ze na mijn 'klachten' weer korter gemaakt, zoals 't vroeger was. 't Schuurt niet of nauwelijks meer en 't praat ook veel makkelijker.
Tussen m'n voortanden zit nu 'n spleetje van zo'n 0,4mm, nauwelijks te zien maar wel veel minder massief dan eerst (en fijner, dan kan 't 'n beetje doorluchten) :D.