Optisch corrigeren te kleine onderkaak

Author:
Alencoo
Posted:
ma, 03/20/2006 - 23:00
Hoi,

Ik heb een overjet van zo'n 6 mm. De orthodontist stelde dus een kaakoperatie voor, maar dat vind ik veel te extreem eerlijk gezegd. Zijn er ook andere opties om dit optisch te corrigeren, bijvoorbeeld door wat botopbouw? Hetzelfde resultaat als een kaakverplaatsing lijkt me niet haalbaar, maar zijn er wel mogelijkheden iets te corrigeren?
de digitale tandarts

Het is niet mogelijk om een botopbouw te doen en dan de tanden naar dat bot te verplaatsen, zodat de overjet/beet opgelost wordt. Je denkt dan eerder aan het trekken van kleine kiezen in de bovenkaak waarna de voortanden m.b.v. mini-implants of een buitenboordbeugel naar achtergetrokken worden. Of dit mogelijk is, kan beoordeeld worden met een set-up van gipsen gebitsmodellen.
Behalve of de tanden daarna nog goed op elkaar passen, moet er ook goed gekeken worden of door het naar achterhalen van de bovenvoortanden het lipprofiel niet te ongunstig wordt veranderd. In de Verenigde Staten wordt ook wel eens een kinplastiek uitgevoerd of siliconen geplaatst waarbij een forsere kin ontstaat, zodat er in ieder geval een optisch effect ontstaat.
Een andere vraag is of de overjet van 6mm wel een behenadeling behoeft, misschien is het functioneel voldoende en stoor je er cosmetisch gezien niet echt aan, allemaal zaken die je goed met de behandelend artsen moet bespreken voordat je aan ingrijpende behandelingen begint.
Met vriendelijke groet.
ma, 03/20/2006 - 23:38 Permalink
Alencoo

Het is niet mogelijk om een botopbouw te doen en dan de tanden naar dat bot te verplaatsen, zodat de overjet/beet opgelost wordt.
Daar denk ik ook niet aan. Ik doel meer op het gegeven dat na een kaakoperatie soms wat botopbouw in de kin wordt toegepast. Misschien dat je daarmee het effect van een te kleine onderkaak deels kunt camoufleren.

Een andere vraag is of de overjet van 6mm wel een behenadeling behoeft, misschien is het functioneel voldoende en stoor je er cosmetisch gezien niet echt aan, allemaal zaken die je goed met de behandelend artsen moet bespreken voordat je aan ingrijpende behandelingen begint.
Met vriendelijke groet.
Er is geen functionele achtergrond, alleen cosmetisch.

Dank voor je reactie in ieder geval, misschien kun je er nog iets op zeggen.
ma, 03/20/2006 - 23:44 Permalink
Alencoo

Ik heb nog eens wat zoekwerk verricht.

Het is wat. Is het nu optisch gezien niet mooi? Zelf stel je het je al snel negatief voor. Moeilijk, moeilijk.
di, 03/21/2006 - 22:23 Permalink