na 2 wortelkanaal behandlingen nog vreselijke pijn!

Author:
marciao
Posted:
za, 04/01/2006 - 19:48
Hallo. Iets meer dan een week geleden kreeg ik kiespijn. Even tegen mijn kies tikken en ik had al door dat de wortels ontstoken waren. Ik naar de tandarts en een wortelkanaal behandeling. Verdoving was er uit en de pijn was nog net zoerg als voor de behandeling. Volgende dag weer een wortelkanaal behandeling. Kanalen meer uitgevijld en nog een extra kanaal gevonden. Noodvulling geplaatst en naar huis gegaan. Vanaf die behandeling nu 4 dagen geleden leef ik nog steeds van de ene pijnstiller naar de andere anders is de pijn te erg. Ik verneem wel dat de pijn nu niet zozeer in mijn kies zit maar in mijn kaak. De hele onderkaak doet zeer en er ziet onder de kies een bobbel die erg pijnlijk is. Zou dit een kaak ontsteking kunnen zijn? Mijn tandarts kan verder niks meer aan mijn kies doen. Moet ik geen antibiotica hebben? Help! :o
Geke

Dat is erg vervelend, het kan inderdaad zo zijn dat er een actieve ontsteking onder aan de wortelpunten van je kies zit. Na een wortelkanaalbehandeling die goed uitgevoerd is verdwijnt deze vaak langzaam. Het moet door het lichaam zelf opgeruimd worden. In enkele gevallen verdwijnt het niet gemakkelijk, soms kan er sprake zijn van een abces. Dat is een soort afgesloten holte op de plaats van de ontsteking, waar pus in zit. Zo'n ontsteking kan zich ook uitbreiden richting de wang en een dikke wang veroorzaken. Het kan soms het abces gevuld met pus zijn wat voor erge pijn zorgt, door de druk die er op staat. Als dit echt het geval is en de tandarts kan dat beoordelen, want hij/zij kan voelen of er vocht in de zwelling zit dat fluctueerd, is het vaak het beste om de druk van het abces af te halen, door bv een klein sneetje er in te maken en een drain te plaatsen. Soms kan het ook zo zijn dat door verminderde afweer het lichaam de ontsteking niet goed opruimd, in enkele gevallen wordt er dan wel eens antibiotica voorgeschreven. Dit gebeurt niet te snel omdat het vaak geen zin heeft als de oorzaak van het probleem niet behandeld is (de wortelkanaalbehandeling), dus dat geldt niet voor jou, maar ook omdat verschillende bacterien hiervoor resistentie kunnen ontwikkelen. Je kunt dit misschien het beste met je tandarts overleggen, omdat hij of zij het beste kan beoordelen wat er bij jou aan de hand is.

Heel erg veel sterkte ermee en ik hoop dat de pijn snel weer minder wordt. Mochten er nog onduidelijkheden zijn, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 04/04/2006 - 20:33 Permalink