Tijdelijke kroon los

Author:
Broek
Posted:
ma, 04/03/2006 - 16:39
Hallo, mijn tijdelijke kroon die er zaterdag is ingezet kwam zondag al los. Aangezien mijn tandarts een beetje ver weg is van hier en andere tandarts niet wil werken aan die kies is mijn vraag kan ik iets in de winkel kopen om de tijdelijke kroon weer vast te zetten. Ik heb hem zelf al weer terug gezet en hij zit redelijk klem maar ik wil hem toch met wat kleef spul vast zetten. Kan ik het cement gebruiken dat ook gebruikt wordt om kunst gebitten 'vast' te zetten?
Geke

Nee dat moet je niet doen. Het is heel belangrijk dat het gelijkmatig vastzit met speciaal tijdelijk cement, zodat de tandarts het er weer goed af kan krijgen zonder de kies te beschadigen, omdat deze al de goede vorm heeft voor de definitieve kroon die gemaakt wordt. Ik neem aan dat de afdrukken al gemaakt zijn. Het terugzetten van de kroon zonder cement is ook heel erg slecht. Er komen dan heel erg gemakkelijk bacterien onder, die onder een kroon vaak extra snel gaatjes maken. Als dit het geval is, heb je ook een probleem met je definitieve kroon. Het beste is, als het niet te gevoelig is, om hem er af te laten, als hij niet vast zit en hem zo goed mogelijk proberen schoon te houden en zo snel als voor je mogelijk is hem er weer op laten zetten. Je zou hem bij een noodtandarts vast kunnen laten zetten. Zeker geen experimentele cementen gebruiken die niet bedoeld zijn om een noodkroon tijdelijk vast te zetten. Het kan zijn dat het moeilijk van de kies af gaat en er alsnog weer aan geslepen moet worden en dan past de definitieve kroon ook niet meer.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht er toch nog iets onduidelijk zijn, kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
di, 04/04/2006 - 21:24 Permalink
Aella

Ik heb eens een losgeraakte kroon op aanraden van de tandarts met roomboter vastgelijmd. Die had er geen zin in om het zelf even tussendoor op te lossen. Kan me niet meer herinneren of het ook gewerkt heeft. Denk het niet.
di, 04/04/2006 - 21:37 Permalink