verstandskies: gaatje als gevolg van hechting

Author:
J1L
Posted:
za, 04/08/2006 - 19:03
Hallo,

Ik heb ongeveer een maand geleden een verstandskies (rechtsonder) laten trekken. Dit proces verliep min of meer uitstekend. Met de plaats waar de kies zat is in principe ook niets mee, alleen is er wel een gaatje (redelijk diep als het goed is) te vinden als gevolg van de hechting aan de tandvlees-wangzijde, waar zich regelmatig etensresten verzamelen (die volgens mij voor de onaangename geur/smaak zorgen). Verder geen pijn en niks bijzonders op te merken op die plaats...
Kan dit probleem gewoon (simpelweg) verholpen worden door het gaatje te spoelen met een zoutoplossing of iets anders (had ik gelezen op de site)? Zo ja, hoe vaak moet er dan gespoeld worden en hoe gaat het proces dan verder qua genezing/dichting van gaatje? Het is misschien een standaardvraag, maar ik zou het graag willen weten :)

Ik hoop dat iemand me kan helpen;
Alvast bedankt!

Jonathan
Geke

Door je mond goed te spoelen met lauw water of gewoon met water, want het is inmiddels een maand geleden dus de wond is al voor een groot deel genezen, kun je de voedselresten na het eten eruit spoelen. Je mag nu best wat krachtiger spoelen op deze plaats. Als je er niet goed bij kan kun je met een plastic spuitje de wond uitspoelen. Ook dit kan gewoon met lauw water, het hoeft niet echt met zoutoplossing, omdat de wond na een maand al vrij goed genezen is. Als het echt nog een open wond is, is het soms beter om het met zoutoplossing te doen. Je gaf aan dat het met de hechting te maken had. Ik neem aan dat deze er nu niet meer in zit. Vaak worden oplosbare hechtingen gebruikt. Mocht er toch nog hechting in zitten kun je het beste contact opnemen met je tandarts. Hij of zij kan het er dan nog even voor je uit halen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het altijd laten weten.

:smt006 Geke
zo, 04/09/2006 - 21:36 Permalink
J1L

Hallo Geke,

Heel erg bedankt voor uw antwoord. Wat betreft de hechting, die zijn (waren) inderdaad oplosbaar en zitten er nu niet meer. De plek voelt weer wat frisser/gezonder aan door regelmatig goed spoelen de laatste tijd.
Ik vraag me nu eigenlijk alleen nog af of het redelijk diepe gaatje normaal is, dus is het een 'normaal' gevolg van het trekken van een verstandskies? (het is echter geen wond/bloed).
Ik hoor het graag!

Mvg,
Jonathan
di, 04/11/2006 - 21:07 Permalink
Geke

Het is normaal dat het gat na het trekken van een verstandskies behoorlijk groot is. Ook bij een andere grote kies zou dit zo zijn. Dit komt doordat kiezen meerdere wortels hebben en vrij grote wortels, die in het bot van de kaak vastzitten. Op het moment dat de kies eruit gehaald wordt is eerst dit gat aanwezig. Het lichaam lost dit vanzelf weer op. Geleidelijk zal het gat minder diep worden en zal het allemaal weer mooi egaal worden. Maar dit proces gaat niet zo snel. Een deel van het bot lost op en onderin het gat wordt een deel weer opgevuld met bot. Je zult waarschijnlijk nu al merken dat het gat minder wordt, maar het kan uiteindelijk soms wel een half jaar duren voordat je het niet meer voelt zitten. Het is dus niet iets om je zorgen over te maken, het is een normaal gevolg van het trekken van een kies.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, mocht je in de toekomst nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 04/14/2006 - 21:12 Permalink