Ik ben de afgelopen 3 maanden 3 keer bij de tandarts geweest en alle 3 de keren heb ik daarna mijn mond vol aften gehad. Niet een paar, maar de eerste keer waren het er wel 50 en de laatste 2 keer een stuk of 20. Normaal heb ik eigenlijk nooit aften.
Het doet ontzettende pijn, ik slik diclofenac hiervoor en dan nog. Daarnaast kan ik ook telkens een week of twee niet eten, mijn tanden bijna niet poetsen en niet praten. Niet echt bevordelijk voor mijn energie en weerstand etc.
Het geneest telkens erg langzaam, in tegenstelling tot de wonden van de extracties, kaakchirurg etc., en van mijn huisarts moet ik aan de antibiotica om een megaontsteking te voorkomen. Daar ben ik nu na de laatste keer ook overgevoelig voor geworden want ik kwam onder de galbulten te zitten en nu mag ik het nooit meer gebruiken.
Is er iemand die een idee heeft waar ik overgevoelig voor kan zijn?
Kun je je laten testen op bepaalde stoffen die bij de tandarts worden gebruikt?
Het doet ontzettende pijn, ik slik diclofenac hiervoor en dan nog. Daarnaast kan ik ook telkens een week of twee niet eten, mijn tanden bijna niet poetsen en niet praten. Niet echt bevordelijk voor mijn energie en weerstand etc.
Het geneest telkens erg langzaam, in tegenstelling tot de wonden van de extracties, kaakchirurg etc., en van mijn huisarts moet ik aan de antibiotica om een megaontsteking te voorkomen. Daar ben ik nu na de laatste keer ook overgevoelig voor geworden want ik kwam onder de galbulten te zitten en nu mag ik het nooit meer gebruiken.
Is er iemand die een idee heeft waar ik overgevoelig voor kan zijn?
Kun je je laten testen op bepaalde stoffen die bij de tandarts worden gebruikt?
Mijn specifieke allergieen noemen is een beetje moeilijk. Ik ben namelijk nergens allergisch voor zover ik weet. Behalve nu de reaktie op de antibiotica. Daar hoef ik niet op getest te worden. Staat als bijwerking in de bijsluiter genoemd en komt veelvuldig voor.
Als je niet weet waarvoor je allergisch bent, kun je inderdaad je allergieën niet opnoemen, maar je kunt wel vertellen wanneer welke reactie ontstond. Een allergoloog of dermatoloog kan je dan niet alleen helpen de vermoedelijk oorzaak van een allergie te vinden maar het vermoeden vervolgens ook echt testen.
Ik heb overigens geen idee of aften gevolg kunnen zijn van een allergie, bij mijn weten ontstaan ze vaak als je weerstand vermindert. Als je een echte latex-contact-allergie hebt verwacht ik (bioloog, geen arts!) ook huiduitslag op andere plekken die met het latex in aanraking zijn geweest, dus ook rond je mond, op je gezicht.
Ik zou zeggen: probeer anders zelf een keer een reactie op te wekken: sabbel op een stuk latex (handschoen, condoom [ik ben geheel en al serieus]).
Iemand kan ook allergisch zijn voor het poeder in latex handschoenen, ik geloof dat het dan om een allergie voor een eiwit in het latex gaat en dat dat meer een soort astmatische reactie opwekt dan een huiduitslag, geen contact-allergie dus.