Bijna twee weken bovenprothese.

Author:
rowena
Posted:
do, 04/20/2006 - 20:55
Hoi

Even een vraagje hier, ik heb nu bijna twee weken een
bovenprothese, maar als ik nu ergens op bijt, beweegt
de prothese of hij kantelt, wat behoorlijk pijnlijk is op de
wonden.

Is dit normaal of moet ik terug omdat hij niet goed past, hij
zat in het begin te strak.

Rowena
Geke

Het is normaal dat hij losser gaat zitten, op het moment dat de wonden gaan genezen. Want de vorm van het bot verandert en slinkt. De gaten waar de wortels van de tanden/kiezen in hebben gezetten verdwijnen en egaliseren. Het is dus wel voor te stellen dat de pasvorm enorm veranderd. Maar omdat de genezing nu nog niet echt klaar is, heeft het nu nog niet zoveel zin om de prothese aan te passen. Na een paar maanden nadat hij geplaatst is, heeft dit meer zin. Anders betaal je veel geld, terwijl het na een paar weken weer slechter is. Het is dus nu wel lastig, maar je moet het op deze manier nog een beetje proberen vol te houden en een manier vinden waarop je op deze manier goed kunt functioneren, dus waarop kauwen zo weinig mogelijk pijn veroorzaakt. Het is altijd een vervelende bijkomstigheid. Een prothese zit eigenlijk nooit vast, het is ook vaak lastig om hier aan te wennen, dat kost ook tijd.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, heel erg veel sterkte ermee en als je nog onduidelijkheden hebt, kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
vr, 04/21/2006 - 11:45 Permalink