pech witte vullingen?

Author:
tinan4
Posted:
di, 05/02/2006 - 06:14
Augustus 2002 30 jaar geworden, verstandig gedaan: naar mijn oude tandarts voor controle.
Ik was 7 jaar niet geweest, maar had ook nergens last van.
Ik had nog nooit gaatjes gehad. En poets.

Bij de controle zag alles er goed uit, maar helaas
op de fotos toch 6 kleine gaatjes gevonden: steeds tussen 2 kiezen in, steeds halverwege tussen kauwvlak en tandvlees, dus vanaf boven toch diep boren denk ik.
(Dus 3 plekken met aan weerszijden 2 gaatjes, (door geen flossen)).
Deze zijn gevuld met witte vulling.

Daarna 8 maanden napijn, bij kauwen.
Eerst was maandenlang gekookte rijst al te hard,
na de 8 maanden alleen nog bij het eten van hardere dingen zoals pindas en korrels zeezout tussen mijn kiezen, voelde het alsof mijn kiezen gespleten werden.
Voorjaar 2003 bij halfjaarlijkse controle vanwege deze klacht weer fotos gemaakt,
tandarts kon niks ontdekken dat de pijn veroorzaakte, behalve een ander gaatje op een plek waar ik geen last had.

Najaar 2003 zakt terwijl ik op een lange reis ben die laatste (boven)vulling los (maar blijft wel in het gat hangen).
Het voelde alsof het een beetje zacht was, alsof ik een stukje van die vulling nog een beetje in model kon kauwen met een tandestoker.
Na de reis, in 2004 wordt daar opnieuw, nu heel diep, geboord en gevuld.

Inmiddels is mijn oude tandarts met pensioen.
Begin 2005 controle bij een “tussen”tandarts. Het glazuur tussen al mijn kiezen waar gevuld is, lijkt zwart verkleurd waardoor ik denk dat dat allemaal grote gaten zijn, maar de “tussentandarts” zegt dat dat onschuldige verkleuringen zijn.

Eind 2005 splintert een stukje van een vulling aan de rand bij mijn tandvlees af. het oppervlak voelt zurig en mijn tandvlees daar is geirriteerd, totdat de mondhygienist het polijst.
Nu heb ik weer last: er is een gat geconstateerd onder de vervangen bovenvulling, die weer lijkt uit te steken (alsof hij uit het gat geduwd wordt) en onder een andere vulling zit ook een gat.

Ik baal er echt enorm van, want ik heb de laatste jaren echt alleen maar pijn, daarvoor nooit. Ik heb de volgende vragen :

- Hoe kan het dat ik zolang napijn heb? Meer dan 8 maanden!
- Waarom is mijn glazuur bij de vullingen verkleurd?
- Kan het dat de witte vullingen niet goed uitgehard waren? (dit denk ik vanwege de pijn, uitvallen, afsplinteren, zurig)
- Hoe kan het dat van de 6 vullingen er 2 binnen 4 jaar niet goed meer zijn?
Geke

Als er een vulling gemaakt is kan er altijd weer een gaatje onder ontstaan. Ik weet niet hoe diep de gaatjes waren, maar als ze redelijk diep waren en dicht bij de zenuw zaten kan de zenuw wat geirriteerd zijn en kun je inderdaad lang napijn hebben. Als het niet verdwijnt of erger wordt is in sommige gevallen een wortelkanaalbehandeling nodig, omdat de zenuw zich niet meer hersteld. Verder is het zo dat composiet van een tijdje geleden minder lang meegaat als die van tegenwoordig, daarom kan het zo zijn dat de 2 vullingen al aan vervanging toe waren, maar dat kan ook zo zijn omdat je niet elke dag geflosst hebt en de vullingen tussen je tanden zaten. Bacterien die gaatjes maken kunnen altijd gemakkelijker blijven zitten langs de randjes van een vulling, want 100% glad wordt het nooit, daar kunnen ze een gaatje maken die doorloopt onder de vulling, uiteindelijk zorgt dat vaak voor randjes en het uitvallen van vullingen. Ik denk dat je nog even goed aan je tandarts om duidelijkheid moet vragen en wat precies de reden was dat het eruit kwam. Dat het niet goed uitgehard is lijkt mij onwaarschijnlijk, dat heb ik nog nooit gezien.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
zo, 05/07/2006 - 09:32 Permalink