Voortand/tandvlees, lichte zwelling

Author:
Rudolf
Posted:
do, 05/11/2006 - 16:54
Sinds een paar dagen heb ik klachten met mijn voortanden (boven), in het bijzonder bij eentje. Ooit is daar aan de onderkant (het stukje waar je mee bijt, het topje) wat van het glazuur gegaan, maar nooit eerder klachten gehad.Nu voelt de hele tand aan alsof ik er een klap op heb gekregen. Toch geeft er op tikken geen extra pijn. Warm en koud voelen ook niet anders dan bij andere tanden. Daarnaast heb ik daar al een paar dagen wat tandvleesproblemen. De pockets lijken dieper dan normaal, merk ik als ik flos (een tijd niet gedaan, maar nu weer opgepakt). Het tandvlees lijkt ook opgezwollen bij de voortanden, in het bijzonder bij deze ene tand. Als ik er met mijn tong over heen ga, en vergelijk met de tand er naast (alles is symmetrisch) lijkt er een zwelling te zitten, vooral wat verder van het zichtbare deel van de tand af (na een paar mm). Bij poetsen of flossen bloedt het niet. Verkouden ben ik ook niet. Het tandvlees brandt en klopt daar enigszins.

Ik heb het maar zo uitgebreid opgeschreven. Mijn tandarts is met vakantie, ik zal maandag bellen voor een afspraak. Of klinkt dit als iets dat meteen behandeld moet worden? Eerst dacht ik aan een soort tandvleesontsteking, maar nu ben ik bang dat het ernstiger is. Misschien een ontsteking in het wortelkanaal?

Mocht iemand ideeen hebben wat het zou kunnen zijn, of behandeling heel erge haast heeft, en wat ik er aan kan doen in de tussentijd, dan zou ik daar erg blij mee zijn. Alvast bedankt!
carabelli

Er kan inderdaad een ontsteking bij het tandvlees zitten, dit kan een drukkend gevoel geven op de tand en lijkt ook te corresponderen met je gevoel dat de pockets verdiept zijn.

Hier hoef je niet voor naar de weekenddienst, maar wel maandag op korte termijn een afspraak maken met de tandarts om er even naar te laten kijken.

In ieder geval een goed weekend toegewenst 8)
za, 05/13/2006 - 14:12 Permalink